fredag 21 november 2008

Min FREDAG!




Idag skulle jag hjälpt till ett par timmar på Swedish Lifestyle, japanska agenturen för Whyred, Odd Molly, Swedish Hasbeens och Tiogruppen (tidigare också Dagmar och Pour). Det är pressvisning om två veckor i showroomet och jag ska vara med och styla samt vara ett svenskt LIVE!-ansikte att ställa frågor till (eller bara titta på om man är nyfiken på en sueden-jin). Det var ju därför jag var på VOGUE härom dagen, för att sitta med som livs levande svenne när moderedaktionen skulle skolas in i svenskt mode. Det är så jäkla roligt så hög status svenskt mode faktiskt har i Japan - det verkar vara lite kultigt att något kommer från det där lilla landet i snödränkta Norden.

Var för övrigt super att vara på VOGUE igen, borde nästan skriva egen rapport om det! Redaktionen är ett enda stort rum fyllt till brädden av petita tjejer som klickar runt i skyhöga klacks och designerklänningar, överallt dräller kassar från Dior, YSL och alla andra a-listade modehus och skönhetsföretag. Mycket enkelt kontor, men PRYLARNA - whoa!! Och tjejerna är som dockor, kändes ungefär som i Djävulen bär Prada förutom att de söta japanerna faktiskt LER och är snälla trots att de har creddiga jobb.

Men, idag i alla fall. Stack upp till Swedish Lifestyle för att hjälpa till att posta 300 inbjudningar till pressvisningarna. Men alla dokumenten som skulle ner i kuvertet hade inte kommit från tryck än, så vi hade inget att posta. På nedanvåningen körde de sample sale på alla vintergrejerna, och eftersom det började vid samma tid som jag kom dit fanns ALLT kvar till ruskigt låga priser! FARLIGT!! Shoppade en mönstrad långtischa från Whyred. Sen träffade jag Daisuke som frågade om jag fortfarande letar tjejer att intervjua till min skönhetsbok - hans kompis råkar nämligen jobba som redaktör på CanCam, Japans största tjejtidning. Bara JAAAAAA, ge mig henne NU! Så nästa lördag blir det fika, med Daisuke som tolk. Vilken tur att jag sprang in i honom - CanCam är BIBELN för unga, japanska tjejer.

Sen promenerade jag i solen ner till Shibuya och hade telefonmöte med PR-chefen på Shu Uemura, som ju är min boss just nu. Gör ju deras PR dossier för nästa års sommarkollektion - ja, visst ser ni! Maria Ahlgrens texter kommer landa på varenda skönhetsredaktion runt om i världen från VOGUE US tiill engelska ELLE och alla där emellan! Så det gäller att hålla pennan rätt i hand. Älskar att skriva på engelska - även om det är mitt andraspråk så är det så roligt med alla ord och uttryck som finns - det är ju så mycket STÖRRE än svenskan och en mer maffig verktygslåda att jobba med. Så mitt jobb denna veckan har i princip varit att sminka mig med sommarkollektionen och sedan skriva vackert om det hela. DRÖMJOBB JA!!!
Igår lämnade jag in första versionen och nu är det bara lite finlirande kvar. Är så roligt att jobba med Sh Uemura - bara glada brudar i min ålder som är lika betuttade i MAKEUP och KRÄMER och DOFTER och allt det andra som är poesi i min och deras väldoftande lilla värld.

Så - nu sitter jag på Starbucks, dricker latte, äter gottis, bloggar lite och finlirar Shu-texten. Om en stund ska jag på pressvisning hos JOHN LAWRENCE SULLIVAN, Japans kanske bästa herrdesigner just nu. Intervjuade designern Arashi Yanagawa för DV MAN i somras, och han är helt lovely!

Ganska bra liv jag har faktiskt. Men det är lite brådis nu så bloggandet blir lite eftersatt idag. Ska försöka skriva lite senare! Har ju inte gjort VECKANS FAVORITER på länge, det hade varit kul!!

Inga kommentarer: