torsdag 12 februari 2009

Svar på de där gamla frågorna ♥


Jag gör som Klara och Emma och snor några frågor från Karolines frågestund. Det ÄR ju så kul att prata om sig själv!

Vad skulle du ALDRIG äta i hela ditt liv???
Sånt som haft päls eller fjäderskrud.
Jag skulle inte heller ens under dödshot äta majonäs – fick en majonäsöverdos på Ålandsfärjan för tio år sedan och är fortfarande i trauma.
Finns mycket här i Japan jag aldrig skulle käka – till exempel alla torkade fiskar de käkar rakt upp och ner som snacks.

Hur ser en vanlig dag ut för dig? från att du vaknar tills du går och lägger dig?
Beats klocka ringer 08.00. Han går upp och jag muttrar att ”jag tror jag snoozar en liten stund”. När han kommer in vid 09.00 för att säga hejdå går jag upp. Då blir det frukost (oftast müsli – bara!) i soffan framför datorn. Kollar nyhetssajter, lite bloggar och mina kommentarer på bloggen. Bland annat kollar jag varje morgon Blondinbellas blogg – hur tusan blev Blondinbella en del av min morgonrutin??? Sedan fixar jag till mig, tar en Dagens Outfit i spegeln och packar ihop mina grejer. Vid 11 brukar jag sitta parkerad på Starbucks med dagens första ”grande non-fattu latte”. Är det måndag eller fredag är jag med Biola och jobbar på vår tokyobok.
Under ett par timmar mailar jag, bloggar lite och håller kontakt med mina redaktörer samt folk som på något sätt är delaktiga i aktuell research. Det är mycket admin att vara journalist. Mycket mailande fram och tillbaka, villkor som ska diskuteras, tolkar som ska hittas, fotografer som ska anlitas, intervjuer som ska bokas in och reportageidéer som ska säljas in till någon redaktör. Ofta får man maila fem gånger innan man får svar, det är frustrerande.
Vid tre äter jag lunch. Nästan alltid på något vegancafé som Brown Rice eller J’s. Lunchen är mitt huvudmål och jag äter alltid rejält. Brunt ris nästan varje dag, liksom misosoppa, rikligt med grönsaker och något protein som tofu eller seitan (veggokött gjort på vetegluten). Någon dag i veckan blir det sobanudlar, sushi eller vegetarisk tortillawrap om jag är i Roppongi.
Sedan börjar eftermiddagspasset. Mer kaffe på kafé – jag är hopplös med mitt kaffe! Nu blir det fokus på att skriva – antingen på artiklar eller någon av mina kommande böcker.
Är det tisdag spelar jag in radio klockan 15. Då möter jag programledaren och producenten, Kong, på J’s Kitchen, ett makrobiotiskt vegancafé i Hiroo.
Vid femtiden vaknar Sverige till liv och då blir det en del mailande. Vid sju kommer jag hem. Antingen ringer jag mamma eller pappa över Skype eller så bloggar jag en stund.
Beats kommer vid åtta. Vi pussas lite. Första timmen sitter vi typ tysta vid varsin dator – jag jobbar och han fixar med sin musik.
Vi äter aldrig middag ihop, förutom när vi går på lokal ett par gånger i veckan.
Vid tio smäller jag igen datorn och han likaså, och vi kollar lite teve. 24 är vår favorit. Beats brukar koka lite pasta och äta vid teven. Jag äter alldeles för mycket godis.
En stund efter elva går jag och duschar. Älskar att lägga mig ren och alldeles väldoftande. Jag smörjer in mig med Origins Ginger-bodybutter och det luktar ljuvligt. Ofta fixar jag lite med någon peeling eller mask – nu på vintern har jag en särskilt fuktmask för läpparna.
Sedan lägger vi oss. Jag läser deckare (älskar våra svenska deckarförfattare), Beats läser Vi Bilägare. Han somnar. Han snarkar. Jag har ångest över att inte kunna somna, men till slut brukar det lösa sig. I värsta fall tar jag en sömntablett. En dålig vana, jag vet, men man blir knäpp i huvudet av att inte kunna somna.

vad har du för storlek i jeans?
25-26. Fast det beror helt på märke så klart. Jag har smala höfter men inte alls särskilt smal midja, så det beror på modellen också.

Hur skulle du vilja att ditt liv såg ut när du är 25? 30? 40?
Hohoho, jag var ju 25 för ungefär hundra år sedan, och då var jag redaktör för tjejtidningen Starlet och dejtade tveksamma pojkar. När jag var 25,5 träffade jag Beats och det var blixtar och dunder.
När jag är 30, nästa år that is, får livet gärna se ut som det gör idag. Jag jobbar med att skriva, jag bor i Tokyo, jag är gift med min själsfrände och livet är fint. Tyvärr kommer vi nog behöva flytta härifrån vid årets slut och det knäcker mitt hjärta. Jag vill också ha en mjuk liten bebbe snart. Åh vad jag skulle vara en bra mammi!
Vid 40 är jag snuskigt framgångsrik författare och skriver för internationella ELLE och VOGUE. Jag och Beats har en lägenhet i New York, ett hus vid havet i Skåne och en småruffig skrivarlya i Barcelona. Vi har två eller tre ungar och två hundar – en boxer som heter Dolly och en toypoodle alternativt tax som heter Bob.

jag tycker du ska köra ett litet allahjärtansdag-inlägg med tips. dock firar jag inte alla hjärtans dag, men jag gillar såna små hjärtliga tips. du kanske har tips på vad man kan ge pojkar (män) i födelsedagspresent också, det vanliga problemet liksom.
Beats kan se fram emot pannkaksfrukost på sängen. På kvällen ska vi äta galamiddag högst upp i någon skyskrapa – kanske blir det BICE i Shiodome, en italienare med magnifik utsikt över Tokyo skyline. Presenter är svårt, men en fotobok, en cool klocka eller någon t-shirt brukar bli bra!

vilket är ditt favoritgodis och vilken är din favoritbok?
Hallonskallar!! Och Kryptoniter. Jag äter vansinnigt mycket godis och stoppar heeeeeelt huvudet i sanden när ord som ”sockerberoende” eller ”vitt gift” kommer på tapeten. Älskar älskar älskar gottis – mest lakrits och surisar.
Favoritböcker finns det så många av – är en riktig bokmal och level ibland mer i böckernas värld än i verkligheten. Läser ofta 2-3 böcker i veckan, är ju insomniac, och nätterna går åt till att fly in i böckernas dramer.
Camilla Läckberg och Stieg Larsson är fenomenala. När jag läser deras böcker kan inget annat nå mig.
Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón älskar jag också. Jag trodde jag skulle gråta ögonen ur mig ibland.
Men kvinnoöden i alla dess former är nog min käraste drog.

vad ser du fram emot mest av allt just nu?
Att min bästis Soffan ska komma hit i april, och sedan fina Lina i maj!

har du ngt bra tips på skön blogg?
Hanna Fridén – j’adore!

vad får du all inspiration ifrån?
Staden, reklamskyltar, tidningar, flyers, livet och mina älskade böcker. Mitt huvud är duktigt på att processa intryck och inspiration kommer ganska lätt till mig. Min hjärna kokar!

hur gammal var du när du piercade tungan?
Jag har ingen piercad tunga, däremot en megaful tatuering i svanken som en pinsam påminnelse om 90-talets smaklöshet. När jag var 16 hade jag tid bokad för att pierca läppen men mamma hotade med indragen skidresa och pojkvännen med indragna pussar, så jag avbokade.

Inga kommentarer: