lördag 16 maj 2009

BEIJING DAG 1




Igår körde vi Förbjudna staden och himmelska fridens torg, en lunch på hotell Raffles och lite shopping mall i Wangfujing. I Beijing har dom de mest enorma mallsen där Gucci, Bulgari, Cartier och alla andra jag inte kan handla från radar upp sig.
Allt är enormt här. Husen är maffiga och breder ut sig över hela kvarter. Boulevarderna är breda. Det andas fortfarande lite kommunism över det. Avstånden är enorma och traffiken tutande och tät. Tokyo känns mycket mer lättnavigerat trots att det är ännu större.
Det är svårt att få grepp om Beijing. Överväldigande. Fast jag har ju faktiskt bara varit här en dag. På måndag kanske jag lyckats förstå hur allt hänger samman. Nu sitter jag mest som en nickedocka i en taxi och taggar med, samtidigt som jag försöker följa rutten på kartan.

Inga kommentarer: