onsdag 13 maj 2009

Beijing, här kommer jag!


Nu är allt klart inför Beijing-turen! Inom 24 timmar har jag gått från idé till att ha biljett, visum och en liten cut-och-pastad guide utskriven. I morgon klockan sju lyfter planet.

Efter att ha hämtat ut visumet yrde jag runt och letade efter en fax. Resebyrån behövde kopia på mitt pass, och i Japan är fortfarande faxen ett hett kommunikationsmedel. Slutade med att jag hamnade på Grand Hyatts businesscenter och satt där bland kritstrecken i sommarklänning och sandal.

Sen satte jag mig på en uteservering och mailade lite jobbgrejer. Ringde också H&Ms pressrum här i Tokyo för att tjata om en intervju jag vill göra med en av deras medarbetare, men det finns visst mängder av policies kring det där och det ser mörkt ut. PANIK - hela min story faller utan den här tjejen. Om du ser detta, du vet vem du är, snäääääälla pusha pusha pusha! En av Sveriges absolut grymmaste tidningar behöver dig!

Efter en stund traskade några duvor in på serveringen och jag fick lämna. Kan inte ha en duva i min närhet, är så rädd för dem. När de promenerar under bordet och riskerar svepa en vinge längs med mitt bara ben, ja, då bara dör jag.
Minns ni när jag kissade på en toalett som hade fågelljud i holken? Det var ett av mitt livs största trauma. Det finns INGET som för mig skulle vara värre än att ha en duva under min bara xxx.

Lunch skulle jag käkat med Mia men hon var tvungen att stanna hemma pga vård av sjuk make. Så jag käkade sushi på GENJI. Tog en jättetallrik med lax- och avocadomaki rullade i sesamfrön, vegetariska maki, nigiri med räka och nigiri med grillad lax. Älskar GENJI för att de gör sushi på brunt ris. God sushi alltså. Inget sånt där brunris som trillar sönder, utan prima genmai.

Sen en frozen yoghurt i min ensamhet innan det blev långpromenad in till Omotesando. Och här sitter jag nu och jobbar på ännu en uteservering - UTAN duvor! Försöker styra upp lite fler jobb som jag och fotograf Lina kan tugga på nästa och nästnästa vecka när hon är här.

Nu bär det av hemåt. Ska tvätta och PACKA!!! Sa jag att jag längtar??!?!
Älskar att resa med Beats - han är min partner in crime den karln och det finns inget bättre än att se världen ihop med honom! Vi ska ta alla världens storstäder - hittills har vi invaderat Tokyo (döh!), New York, Hongkong, Paris och Barcelona tillsammans, så vi måste definitivt trappa upp. Fast vi har gjort många charterresor - Mallis, Grekland, Guam, you name it!

Inga kommentarer: