torsdag 7 februari 2008

Japanerna VS alla andra - ut med packet!


Jag är en ivrig påhejare av den fria offentliga debatten, men ibland blir jag så provocerad av den japanska rasismen att jag bara vill skrika och slåss. Lika centralt i den japanska kulturen som hello kitty, karaoke och extrem artighet är avskyn mot gaijin, alltså alla som inte har rent japanskt blod i ådrorna (och ja, det inkluderar även annars skonande européer och amerikaner).

Alla som varit en längre tid i Japan är bekanta med de högerextrema kampanjbussarna som kör runt och propagerar mot utlänningarna. Det hetsas i megafoner på ett sätt som inte är helt olikt Hitlers agressiva retorik och strös informationsflyers och alla som inte är hundra procent japan är måltavla.
Idag hade en ovanligt arg buss parkerat framför Shibuya station, mitt i den stora korsningen som sägs vara världens mest busy. Bussen såg ut som ett stort militärfordon i plåt, och sidorna var pyntade med japanska flaggor. På taket stod en gubbe och hans typ armé och skrek så jag undrar om ni inte hörde det bort till Sverige. Det dryftades oro om att utlänningar snor japanernas jobb. Känner ni igen den?
Det är jävligt provocerande att promenera förbi ett sånt gäng. Man känner sig inte stor som enda gaijin i ett sånt upplopp.

Utlänningar som jobbar på japanska företag får sällan förtroende på sina jobb i samma utsträckning som japaner, restauranger och barer som har "Japanese Only"-skyltar vid entrén är en vanlig syn och ingen jag känner har sluppit från upplevelsen att folk flyttar sig bort från en på tunnelbanan. Precis som rasbiologin i norra Europa hyllade den ariska renheten och fick ångestattacker inför utsikten att blanda blod med andra raser så skälver det i mången patriotisk japan vid blotta åsynen av en icke-japan. Undantag är den generation unga tjejer som är dödströtta på japanska kontorslavande män och trånar efter västerlänska, "jämställda" män. Men de lite äldre och den stora massan hatar utlänningar. HATAR.
I en enkät i Financial Times (eller var det Economist?) läste jag att runt hälften av de tillfrågade befarade att smittor skulle invadera landet om gränserna öppnades för arbetskraftsinvandring. Det är alltså inte bara utländsk kultur som äcklar, utan även smittorna och det orena som packet bär på.

Som alltid handlar det om okunskap och rädsla. Japans gränser var helt stängda fram tills för ungefär 150 år sedan, med undantag för pyttelite handel. Fortfarande idag är utlänningar en försvinnande liten minoritet här. Min gissning är att inget land i världen är så homogent. Ofta är man DEN ENDA icke-japanen i en fullsatt tunnelbanevagn. Lek med tanken på att stå i en knökad tub i London, NY eller Stockholm med enbart hundraprocentiga vitingar. Även om vissa sickon drömmer om den dagen så skulle det aldrig hända. I vår kultur är rasisterna bespottade och en social paria som anses både outbildad, korkad och skämmig. De finns och de verkar och de får röster i visa kommunval, men de representerar inte majoritetens åsikter. De är liksom pinsamma. I Japan har gemene ett horn i sidan och ingen höjer ögonbrynen. Sedan drabbas inte just vi västerlänningar så hårt av den japanska främslingfientligheten för vi har ändå vårt herrar på täppan-självförtroende djupt rotat, men övriga asiater (särskilt kineser) och svarta är det riktigt synd om. Muslimer tror jag inte ens blivit ett issue för de har väl inte ens fått nosa i närheten av gränsen.

Det är fint på vissa sätt att japanerna sätter sån extrem stolthet i sin kultur, där hade vi svenskar till exempel kunnat ta lite intryck. Men de är så obehagligt självgoda i sin övertygelse om att den japanska vägen är den enda rätta. Förutom lite popkulturella influenser och koreansk mat är det mycket lite utomjapanskt som japanerna tagit till sig (de urgamla kinesiska arven som kanji och tedrickande räknas inte, det var länge sedan och japanerna har sedan många hundra år gjort den kulturen till sin. Japanerna hatar kineserna idag). De LITAR helt enkelt inte på att något från ett annat ställe än Japan skulle hålla måttet.

Att inte en käft kan engelska är kanske det maffigaste kvittot på att intresset för den övriga världen är minst sagt svalt. Japanerna har ju också allt de behöver inhemskt och är inte så beroende av bra relationer, varken i näringslivet eller något annat. Och deras exportvaror talar ofta för sig själva - tänk på allt från Sony till Toyota. Alla svansar för japanerna men japanerna svansar för ingen. Varför skulle de? De är ju bäst, renast, mest kultiverade och både biologiskt och intellektuellt överlägsna (jfr Tyskland och Sverige 1800-/tidigt 1900-tal).

Jag hade kunnat skriva för evigt, men sätter punkt här innan jag kräks i tangentbordet. Avslutar med en food for thought ur Japan Times.

20 kommentarer:

Martin J Frid sa...

Hmmm, varför har du valt en bild på en korean som protesterar mot Japan, när du skriver om detta ämne? Att det finns folk i Korea som är arga är ju liksom en annan sak.

Maria sa...

oj då... trodde det var en japan haha... se det som en förtryckt korean som figthas tillbaka :)
/maria

Marie-Louise sa...

Hej Maria!
Läser din blogg ibland och det är kul läsning. Blev lite förskräckt när jag läste om all rasism idag..både på din och Lindas blogg.

Hälsn Marie-Louise

Anonym sa...

Jag har hort talas om det dar men trodde inte att det var sa "allvarligt" sa att folk flyttar pa sig i Tunnelbanan. Jag ska aka till Japan i Augusti men nar jag fick lasa det har sa blev jag lite orolig.

Maria sa...

Haha, de flyttar sig bort från dig i tunnelbanan men de är i alla fall aldrig våldsamma de små japanerna, så oroa dig inte för resan! Och alla i serviceyrken är sjukt trevliga mot dig oavsett om du är gaijin eller japan - de måste det. Du kommer ha det super i tokyo!!

Anonym sa...

Hmm, jag tycker att ditt blogginlägg är ganska onyanserat faktiskt. Visst, jag hatar också de där nassebussarna som far förbi ibland och det är jättekonstigt att de tillåts hålla på som de gör, men det är väldigt svårt att känna igen sig i den bilden du ger av Japan och japaner i det här inlägget. Det känns som om många västerlänningar som bor här hela tiden hittar en massa tecken på att de blir rasistiskt behandlade (därmed inte sagt att det aldrig händer) och pratar väldigt mycket om det, men när det kommer till kritan har de flesta inte varit med om särskilt många "rasistiska angrepp". Det känns mer som ett snack man gillar att ha. Faktum är att jag nästan bara hör mina amerikanska vänner prata om det, och de pratar om det aaaaaalltid. Koreanerna som jag känner pratar aldrig om det. Japan har problem med sin nationella självbild, helt klart, men att japaner generellt sett skulle vara rasistiska...tja, inte värre än svenskar i alla fall.

Anonym sa...

Till 'from osaka with love'; Hur kan du säga att de i alla fall inte är värre än svenskar? Svenskar åker inte runt med stora bilar för att ropa ut rasistiska budskap och restauranger har inte skyltar där det står 'inga blattar tillåtna'.

Anonym sa...

Hej! Som en kontrast till inlägget om det rasistiska japan, vill jag bara skriva en kommentar om att det idag är Japans nationaldag. Men om jag inte hade frågat min australiensiska kompis som har bott nästan hela sitt liv här i Japan om varför det är helgdag idag, skulle jag aldrig ha kunnat gissa det. Ingen av mina japanska kompisar har sagt något om varför det är helg idag. Inga flaggor svajas, inga nationalsånger, inga fyrverkerier och så vidare...

Min erfarenhet av Japan (jag bor i Kansai) är att de boende i denna del av japan inte flyttar sig bort från mig i tåget. Och jag har aldrig sett en restaurang som inte skulle släppa in icke-japaner. Mycket konstigt och främmande att det skulle vara vanligt i Tokyo.

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maria sa...

Jodå, restaurangerna finns i Tokyo, tro mig. Samt hyreshus med policy "No foreigners - pets OK!"

Maria sa...

Hej From Osaka!
Fint namn :)

Måste försvara mig lite dock, så inte alla tror att jag är anti-japan, för det är jag verkligen inte! Gillar japaner, Japan, Tokyo och alles hur mycket som helst, men ibland får man ha lite love/hate-relation.

Sååå.... Till och med FN har en särskilt case som behandlar problemet med japansk främlingsfientlighet. FN! Deras främsta oro är uttalanden från politiker, myndigheter och medier som öppet målar upp utlänningar i dålig dager och falskt anklagar för brott, smittobärande etc. Då är det inte mina och några amerikaners hjärnspöken (och amerikanarna borde ha taggar mot sig, de har ju faktiskt bombat sönder hela huvudstan samt atombombat ihjäl hundratusentals människor - inte konstigt om inte just dem känner sig mest poppis i klassen).
Och det är ju inte unga, upplysta människor detta handlar om, utan de lite äldre och de som aldrig mött andra kulturer, folk utanför storstadens någorlunda internationella scen. Men största problemet är alla de på höga poster inom regering och myndigheter som öppet hetsar mot folkgrupper.

En grej till att begrunda - en av anledningarna till att västerlänningar har svårt att komma in på sexklubbar (vilket är rätt åt dem iofs) är att de befaras ha AIDS. AIDS!!! Det är väl ändå sista utposten i fördomar att främlingarna har AIDS. Det är det mest nedsättande man kan säga om någon. Då är man mitt i tänket om det orena.

Jag skriver också att jag tror inte västerlänningar här bryr sig så mycket för vi lever i en annan bubbla, men du kan ju kolla hur filippinier, kineser osv har det ute i provinserna. Och unga koreaner som är här på språkkurs eller så är inget target - men vill de en dag in i systemet på riktigt så tror jag det blir mer liv i luckan.

Det finns ju också pågående debatt om att folk med utländsk bakgrund inte ska få arbeta inom myndigheter. Man är helt enkelt inte betrodd. Jobben kan bara utföras av en ren japan. Spelar ingen roll om personen i fråga är flytande på japanska eller bott här 20 år - du är bara japan om du är född till det.

Även Amnesty har uppmärksammat attitydproblemen mot utlänningar i Japan och skrivit mycket särskilt om vad som händer med utlänningar som hamnar i onåd med lagen. Även för mindre brott (typ cykelstöld) blir de omänskligt behandlade, förnedrade och misshandlade. Anledning: utlänning.
Och att folk från vissa asiatiska länder kallas "Third-country nationals" - är inte det förminskande så vet jag inte vad.

Vi är svenskar, det är helt okej. Men många andra som gjort detta till sitt land till låns blir så illa behandlade och diskriminerande att mitt hjärta gråter.

Den japanska regeringen gör då och då surveys angående utlänningsfrågan, och i den senaste från 2007 fick deltagarna frågan: "Should foreigners have the same human rights protections as Japanese?". 59,3%sa ja, Så - 40 % anser att icke-japaner inte förtjänar att åtnjuta mänskliga rättigheter.

Än en gång, i Sverige finns också trångsynthet, men den går i alla fall inte fritt på gatan och lever highlife i regeringshus och myndigheter.

Jag älskar Japan och dess kultur och Japan kommer alltid ha en plats i mitt hjärta oavsett var jag bor, men vissa saker kan man inte blunda för, även om man själv inte är personligt utsatt.

Linda sa...

Jag har långt ifrån erfarenhet av allt som skrivs - både vad gäller positiva och negativa erfarenheter - men jag tycker att Maria har fullkomligt rätt i att man inte ska blunda för saker!

Vomitscream sa...

Jag har erfarat en del av den sidan av japanerna, fick en skymt av de svarta vansen när jag var där och det hände att folk ryggade bort från mig när jag åkte tåg, dock inte ofta, alla var väldigt trevliga, det jag känner är jobbigt är att jag aldrig vet om det är ärligt eller inte.

Allting är ett spel.

En annan sak som var tämligen oroande, var att japanerna jag pratade med inte hade en aning om dessa svarta bilar som sprider sina alternativa åsikter fanns överhuvudtaget.

Anonym sa...

Jag gillar din blogg oerhört mkt... men pretty please ta bort bilden på koreanen! Man kan bara inte skriva denna sortens inlägg, och avsluta med att sätta upp en bild på en upprörd korean (som även har den sydkoreanska flaggan mitt på pannan)... hur kunde du missa det liksom?
Och jag håller lite med "from osaka with love" i fråga om detta inlägg.
men jag tror absolut inte att du är anti-japan!
(Det existerar ju självfallet rasism i Japan) Jag är bara antropologi-skadad haha.

Anonym sa...

Hej Maria! Nej nej, jag har inte alls uppfattat dig som anti-japan, tvärtom. Du försöker verkligen promota Tokyo på din blogg.

Givetvis är det ett stort problem med japanska politiker, men det sjukaste med det är att valdeltagandet i nästan alla val ligger på 50 %. Bara 50 % av japanerna röstar fram politikerna, och tyvärr är det konservativa knasbollar som röstar mest. De som faktiskt är intresserade av att föra Japan framåt går inte och röstar. Det är någon form av total politisk stiltje i det här landet, vilket gör att idiotiska lagar och idiotiska politiker får finnas kvar och ingen orkar göra något åt det.

Min poäng var inte egentligen att det inte finns rasism i det här landet, utan snarare att jag inte tror att japaner generellt sett är mer rasistiska än svenskar. Men i Sverige har vi bra lagar som förhindrar öppen diskriminering (åtminstone ganska bra) och det har man inte i Japan. Folk som har rasistiska åsikter tillåts att visa dessa öppet och det får man inte i Sverige. Därmed inte sagt att svenskar skulle vara mindre rasistiska.

Jag tror att anledningen till att man blir så arg/besviken på Japan ibland är att man förväntar sig så mycket mer. De flesta tror att Japan är ett väldigt modernt land och blir förvånade och irriterade när det visar sig att landets filosofi ibland känns som 1800-tal. Givetvis blir man tokirriterad när Irans president hävdar att alla möjliga sjukdomar kommer från det äckliga utlandet, men när Japan gör samma sak känns det värre. De flesta är inte beredda på den japanska konservatismen kanske.

Ja ja, nog tjatat från mig.

Anonym sa...

Ta garna bort bilden, som tydligen ar ett misstag.

Jag har aldrig sett restauranger i Japan med skyltar dar det star "inga blattar tillatna". Det ar helt fel och jag forstar inte var du har fatt det ifran. "Tro mig", skriver du. Nej det gor jag inte.

Att vissa japaner inte satter sig ner brevid utlanningar pa tunnelbanan ar inte rasism. Det beror snarare pa att de inte vill tranga sig pa eller att utlandska besokare ska kanna obehag - inte att japaner kanner obehag.

Det finns visst hemsk rasism i Sverige - har du aldrig hort talas om nazisternas demonstrationer? Anlagda brander vid moskeer?

Och i vissa svenska orter har Sverigedemokraterna som verkligen vill "ut med packet" kommit in i fullmaktige, sadana politiska partier forekommer inte i Japan.

Maria sa...

Så ja, nu är koreanen borta!

Jag tänker inte debattera mer, jag och många andra gaijin upplever att det finns en stor osäkerhet inför utlänningar i Japan och så är det med det. Varken jag eller vänner till mig ljuger när vi säger att folk flyttat sig bort på tunnelbanan eller att vi inte lyckats få bord på restauranger som våra japanska vänner fem minuter senare utan problem blir välkomnade till.

Japanerna är kanonfolk på tusen sätt, såklart!, och Japan är underbaraste stället att vara på, men detta är en tårtbit som dessvärre kommer med kalaset för de flesta som lever i samhällets mitt, dvs ska arbeta på "riktiga" jobb, skaffa permanent lägenhet etc etc. Den unga generationen är så klart mycket mer öppna, och särskilt tjejerna är intresserade av att till och med gifta sig med utländska män, men bland en stor andel gemene man finns stor skepsis.

Och att ens jämföra med vad som händer i Sverige är väl helt irrelevant - tar det onda i ett land bort det onda i ett annat? Onda ting har väl aldrig haft förmildrande omständigheter för varandra, så varför jämföra på det viset? Men är det nazis som demonstrerar på gatan så får de i alla fall inte härja ofritt. Och en hyresvärd eller krog som öppet inte välkomnar utlänningar blir stämda hos JÄMO. Ni som följer svenska nyheter minns ju säkert rättegången mot vakterna på en nattklubb i Malmö häromåret efter att studenter med utländskt bakgrund gick undercover och inte blev insläppta pga sin ras. Här skulle det ALDRIG bli en rättegång. Och återigen hänvisar jag till att faktiskt bara 59,3% i en stor regeringsbeställd undersökning tycker att utlänningar ska åtnjuta samma mänskliga rättigheter i Japan som japanerna själva.Faktumet att endast ca 2 milj av landets 168 miljoner invånare har utländsk härkomst är också spännande - det är väl klart att utlänningar blir främmande fåglar och därmed lite läskiga i en sådan kontext?! Jag förstår om folk är rädda och undrar vad det är för konstiga typer som ibland poppar upp på deras gator, men jag kan inte försvara det och tycka att det är okej.

Detta är ingen diss mot japaner i allmänhet, många är som sagt helt smashing, men det är en diss mot dem som väljer att kategorisera männsikor, och såna upplever jag att det finns långt långt fler av än ställen där jag bott tidigare.

Och ni som tvivlar på att det verkligen finns krogar med "No foreigners" alt "Japanese only"-skyltar - ring mig när ni är i stan så ska jag guida er dit.

Peace & love,
Maria

Anders sa...

Tänkte bara berätta om när jag letade lägenhet här i Tokyo.
För i stort sett alla lägenheter som jag ville se var mäklaren först tvungen att ringa och kolla om ägaren accepterade utlänningar eller ej. Som tur sa de flesta att det var ok men ett fåtal sa ändå nej. Detta fast min flickvän och mitt företag lovade att hjälpa till med all kommunikation om de var rädda för min dåliga Japanska.

I min nuvarande lägenhet sade mäklaren rakt ut att hade jag inte bott tillsammans med en Japanska så hade dom aldrig accepterat mig.

Anonym sa...

Hej!jag tycker om din analys mittland Japan.Jag bor i stockholm nu och saknar Tokyo och sushi.Tokyo är ganska livlig, elelr hur?Stockholm är beautiful quiet kul byn.(Stureplan is a little cozy nice village.)
Kan du förklara svenskarna vad är egentligen särskilt bra sushi.tack!
From my love Stockholm with love.
P.S.That shouting man on black strange car at the Shibuya station is from right wing group minority,no one like them.they use right to speak out in pubic.no one want to hear what they say, just disturbance.Police is always near by to watch them.My country has the right to speak freely in public they have nothing with Natizm even they use that mark.In fact natizerna used our buddhist temple mark, was quite annoying!Enjoy tokyo and sushi!(Go to imperial hotel's basement, sushi restaurant.Eat chirasi sushi there!!200kr.I love that beautiful sushi restaurant.)

Elise sa...

Hej! Jag älskar din blog! =)
Jag var i Osaka i 10 månader förra året, och jag skrev nyligen om det till en samhällskunskapsläxa. Jag tänkte quota en del av det här, för att det är relevant till vad du precis har skrivit.

När jag hade varit i japan i 9 månader åt jag på ett slags snabbmatsställe med japansk mat ensam för första gången. Jag hade då tagit ett officiellt internationellt prov i japanska som bevisade att jag kunde lika mycket japanska som en 15-åring. Ändå, när jag var på restaurangen, frågade de om jag ville ha bestick istället för ätpinnar. Han som erbjöd mig det kunde ju inte veta hur länge jag varit i japan, men jag hade ju precis pratat på japanska med honom när jag beställde min mat. Det var bara konstigt för honom att jag kunde äta lika bra med pinnar som en vanlig japan. Många gånger fick jag höra att jag var bättre på att äta med pinnar än japanska barn numera. ”Titta nu på Elise, till och med hon kan äta med pinnar bättre än vad du kan!” så sa min väns mamma till henne, som beröm till mig. Är det konstigt att jag kan, egentligen?

Så jag förstår dig, djupt. Jag har aldrig varit med om att japanerna har flyttat sig iväg från mig för att jag var utlänning, men sen hade jag ju skoluniform på mig mer än hälften av tiden, så jag tror att de insåg att jag bara var där tillfälligt och var OK med det. Det var till och med en jättesött chuugaku-student som somande på min axel en gång! Pinsamt för henne när hon vaknade men jag tyckte det var gulligt.

Stå på dig!