måndag 18 februari 2008

Skönhetsveckan



Flaggandes den journalistiska fanan ska jag gräva djupt i Tokyos skönhetsdjungel denna vecka. Detta är mitt livs bästa jobbschema för en vecka. Here goes.

Tisdag - Möte med Vogues skönhetschef på redaktionen.
Onsdag - Få ansiktsmask av 24 karats guld (värde ca 2 000 kr). Se bild - det är jag alldeles snart och jag ska få hy som en 14-åring igen sans finnar.
Torsdag - Privat guidning på Tokyos hetaste lyxspa, nya ESPA på Peninsula hotell. Smyghoppas att få testa någon liten treatment.
Fredag - Möte med högsta utvecklingschef på Kanebo Cosmetics' forskningsinstitut. Sedan vidare till skönhetssalong i Aoyama för gott snack.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Har mailat dig tidigare eftersom jag reser till Tokyo om några veckor. Skulle verkligen behöva tips på bra skönhetssalonger och schysst shopping. Du verkar ju ha total koll på både shopping och skönhet.

Mvh,
Anna

Anonym sa...

Jag håller med föregående talare(skrivare)! Är jätte intresserad av detta samt kommande skönhetsvecka! Jag reser till Tokyo i början av mars och eftersom jag har väldigt mycket "egen" tid (mannen på konferens) så tänkte jag verkligen utforska smink/ skönhetsutbudet i Tokyo. Skriv gärna ett inlägg om vad du rekomenderar i märkesväg, shoppingställen etc. MvH Victoria

My sa...

Lägg av! Vad fantastiskt! Jag är mycket, mycket avundsjuk.

/My

Maria sa...

Hej tjejer!

Förlåt om jag inte svarat innan, är så busy busy och så hamnar vissa mail längre och längre ner i boxen, ja ni vet säkert...

Är jättesvårt att tipsa snabbt och kort eftersom utbudet är så enormt, jag brukar bara säga att man ska åka till ett område och sedan bara strosa.
Shibuya är galet - massa shopping, mycket med ung profil. Varuhusen Parco (finns 3 st) och Seibu är fab! För skönhet är varuhuset Loft kul. Bara strosa runt runt i Shibuya så hittar ni dem alla. Finns ju inga gatuadresser i denna satans stad, men "ala" vet var ställena ligger. Seibu har också massa bra beauty - jag älskar japanska RMK för hudvård och Shu Uemura för hudvård och smink. Shiseido och Kanebo har också en massa billigare underlinjer som säljs på varenda vanligt pharmacy.
Området Jinnan i Shibuya (se kartboken) har mycket kul mindre butiker, missa inte!

Harajuku är väldigt ungt, men ett stenkast från virrvarret av smågator med streetbutiker (som är grymt kul att gå runt i) ligger lyxiga shoppinggatan Omotesando, och därifrån är det nära till området Aoyama, där det allra hippaste finns (Commes des Garcons och allt sånt mer "edgy"). Mellan Shibuya och Harajuku, i området Jingumae, ligger också mycket bra, bland annat shoppingatan Cat Street, med både stora märken som Burberry, Anna Sui och DKNY, men också japanska butiker. Bara gå gå gå - allt är ganska utspritt, inga bekväma huvudgator här inte (förutom Omotesando).

Shinjuku är också ganska bra, särskilt varuhuset Isetan är känt. Varuhuset OIOI Young är skoj för ungt mode. Allt ligger på en stor gata i Shinjuku så lätt att hitta.

Skönhetssalonger ligger precis överallt! Särskilt i Aoyama. Gå in och kolla om de har tid. De flesta kan inte engelska så lättare att prata "live" än ringa.

En dag i Daikanyama är garanterat mysigt! Boutiquer, caféer och lite lungare än andra områden. Samma sak här - bege er av huvudstråket och in i smågatorna, det är galet mycket! Både på den sidan där stationen ligger och andra.

Förra våren skrev jag en shoppingguide till tidningen Modette, om ni googlar så ska den ligga på nätet!

Lycka till och shoppa lugnt!!

Kram Maria

Anonym sa...

Tusen tack!

Kram,
Anna