måndag 25 februari 2008

Mer hårigheter


Hur man hanterar kroppshår i olika kulturer skiljer sig ju ofta ganska drastiskt, och Japan är inget undantag.

På kroppen tar man bort allt på benen, armarna och i armhålorna. Vax är sällsynt, istället kör tjejerna avancerade laserbehandlingar eller i vissa fall rakning, men helst vill man ha bort allt hår för evigt. Armarna är helt hårfria på de flesta tjejer, det är nästan som små späda nakenhundar!

Brazilianvaxningen har inte alls haft genomslag i Japan. Det finns bara en salong i Tokyo som gör dem, och det är en salong för västerlänningar (Boudoir). Jag har en kompis som vallfärdat runt till diverse salonger och bett om en hundraprocentig intimfrisering, men som bara fått oförstående huvudskak till svar. Som jag skrev igår är det många helt vildvuxna 70-talsbuskar i omlopp, och på sommaren är många bikinis modeller med långa ben. Det finns helt enkelt ingen tradition här att fixa till den frissan.

Så - på kroppen är hår bannlyst, förutom i byxan där det ofta får frodas ganska fritt. Nu kommer vi till ansiktet. Japanska tjejer RAKAR sig i ansiktet. Det är för mig ett mysterium hur man kan göra det med tanke på stubben som måste följa. Jag skrev ju för ett tag sedan att jag gått förbi en salong i Aoyama där man kunde vaxa örsnibbarna. Den är vansinnig! Karlar som har buskar i öronen är en sak, men att tjejer som är släta i öronen från början ska betala pengar för att vaxa bort max ett par fjun?! Se bilden ovan för en typisk reklamskylt utanför en barberare.

Men det här med ansiktsrakning kanske vore något för mig. VARJE DAG, utan undantag, tar Beats tag i mitt ansikte, inspekterar kinderna noga och fnittrar: "Älskling" Det är som att du har ett litet skägg". Detta lilla "skägg" är den lilla mattan blonda fjun på kinderna och inget jag ens själv är särskilt medveten om. Men Beats tycker det är så roligt att hans fru har skägg. Ja, bara jag inte får mustach säger jag. Kindfjun kan jag ta, men minsta muschevarning och jag är på salongen direkt. Här högupplöst bild för att dementera mitt skägg.


Just det, ryggvaxning är också poppis här. Man kan ta med sin bröllopsklänning eller festblåsa till salongen, och så vaxas man efter den.

Den håriga dealen är allt en liten kulturell skillnad - vi europeiska ladies skulle aldrig äntra en beach utan trimmad bikinilinje, och japanskorna skulle hellre dö än uppvisa en ovaxad arm eller en fjunig kind. Och skulle deras pojkvänner reta dem för deras skägg, då jääääävlar skulle det inte bli många barn gjorda...

Inga kommentarer: