tisdag 26 februari 2008

Möten på japanska

En galen grej med att göra intervjuer här i Tokyo är att det ofta ska sitta med en liten grupp och bara titta. Glöm en snabb lunch med lite casual snack på stan - här styrs det upp bigtime i mötesrummen och typ tio assistenter står standby. Ofta får jag skicka mina frågor på förhand (och jag som aldrig ens brukar skriva frågemanus!), och väl på plats väntar ett maratonmöte med som sagt halva Sveriges befolkning som publik. Mötena är aldrig kortare än 1,5 timme, ofta mer. De ska berätta ALLT om sitt företag, gärna ska hela kataloger dras fram och varje svar tänks noggrant igenom innan det levereras. Ofta sitter man tysta och bara begrundar och "mmmm"-ar en stund. Inget lämnas åt slumpen.

Idag när jag kom till mitt möte hade de satt upp en skylt i entrén: "Welcome Ms Maria Ahlgren". Jag blir så rörd. De är så ambitiösa. Dock var vi bara tre i rummet - jag, intervjupersonen och en assistent. Rekord.

Bless. Detta lands charmer vet inga gränser.

Nu åka till Xen Roppongi J i Roppongi Hills och käka middag med Malin och två av hennes kollegor.

1 kommentar:

Linda sa...

Vad fint! :D
När jag sitter med i livsstilspanelen på Sveriges Radio i Malmö brukar de också alltid sätta upp en skylt med "Dagens gäst: Linda Iliste" men då skäms jag mest, haha.