onsdag 28 januari 2009

Glada tillrop från veckans tisdagsromantik ♥



Igår blev det tisdagsromantik på en italienare i Daikanyama. När vi ändå är på temat tänkte jag svara på en bloggläsares önskan om relationstips. Vi har ju det, som ni vet, mycket fint, jag och Beats.

1. Få varandra att känna sig mest älskad på hela jorden.
Varje natt innan vi ska somna säger jag till Beats att han kan somna tryggt i vetskapen att han är mycket mycket älskad. Vi berättar jämt för varandra så mycket kärlek vi går och bär på. Det bästa med att vara ihop med Beats är att jag känner att han älskar HELA mig. Han älskar hela paketet Maria Ahlgren, med skavanker och kittet, och får mig aldrig att tvivla en sekund på det. Jag har aldrig känt att jag inte duger i hans ögon, och jag tror han känner likadant. Jag är inte den tjejen man skickar in foton på till såna där "Årets sexigaste flickvän" i Slitz, men för Beats är jag finare än alla storbystade blondiner tillsammans.

2. Säg inte saker som kan såra
Vi har varit ett par i snart fyra år, och ännu har ingen av oss sagt något som vi sedan ångrar. Grälar vi så är det klart att man hasplar ur sig viss kritik, men jag tror man ska passa säg för såna där taggiga repliker som tar evigheter att komma över. Man kan bråka i sak, men personliga påhopp är nog en expressväg mot en sårad relation.

3. Visa uppskattning varje dag
Jag och Beats är megabäst på att berömma varandra. Det går inte att räkna alla de gånger varje dag som vi säger till varandra småsaker som "Vad söt du är där du sitter vid datorn", "Vad bra du passar i den tröjan" eller "Du är tamejsatan det roligaste jag vet". Sedan kan jag fortfarande inte förstå att Beats blir som mest ömsint mot mig när jag är nyvaknad, har igenmurade ögon, trollfrisyr och glasögonen på sned. Han tar jämt foton på mig när jag ligger och sover med öppen mun eller precis vaknat och ligger och stirrar tomt ut i luften. Han tycker det är jättegulligt. Knasigt.

4. Skratta och busa
Jag tror att det viktigaste av allt är att ha roligt tillsammans. Det låter så enkelt, men när jag tänker tillbaka på pojkvänner jag haft så finns det nog ingen jag garvat och tramsat med så mycket som Beats. Vi har så sjukt jäkla roligt ihop. Varje dag är en fest av tramsiga mail, sms, brottningslekar och bus.
Men lika roligt som vi kan ha, lika mycket kan vi vara ledsna med varandra. Jag har gråtit miljoner tårar framför min älskling. Han har varit vid min sida genom en av mitt livs svåraste perioder. Han har lyssnat, stöttat, tröstat, peppat och bara funnits.

5. Gå upp ur soffan!

Vi har många hemmakvällar vid teven. Såklart. Men minst två gånger i veckan går vi på lokal. Varje tisdag är det middag och vin på någon romantisk restaurang och på helgerna festar vi alltid till det på ett eller annat sätt.
När man degar i soffan är det lätt att man ligger helt tysta och glor in i rutan. För att inte snacka om laptopkoman, när man sitter knäpptysta limmade framför varsin dator! Nä, några dagar i veckan vill vi klä upp oss lite för varandra, skåla i gott vin och prata om livet.

6. Kompromissa inte era egna liv
Jag skulle aldrig, ALDRIG, sätta upp regler för Beats. Vill han gå ut med sina vänner så är jag inte den som tjurar. Han får komma och gå som han vill. Han är en vuxen människa och jag litar på honom. Precis som han litar på mig. Det finns ingen anledning till annat. Vi behöver inte göra allt tillsammans bara för att vi är ett par. Det är superviktigt att man fortsätter umgås med sina kompisar och inte slutar upp med att knyta nya bekantskaper.
Det handlar om respekt för varandras val också. Rökning till exempel. Beats röker inte. Det gör jag, ibland. Bara på fest, men ändå. Då låter han mig göra det utan att tjafsa och moralisera. Och jag säger inget om när han äter kött (förutom att han inte får pussas på en stund) eller lägger pengar på något som jag tycker verkar otroligt onödigt. Som sagt, han är vuxen och gör vad han vill med sin tid och sina pengar, så länge det är på en nivå som inte skadar det vi har tillsammans.

Sådärja! Då har man gjort debut som kärleksguru! Fast egentligen tror jag inte att kärlek är något som man kan skriva ner regler för. Är det rätt så rullar nog det mesta på av sig själv. I alla fall när man är nykära.

Inga kommentarer: