fredag 23 januari 2009

Mina svar - från Tokyo med kärlek ♥


God morgon min bästa lovvigaste bloggläsare!
Nu har jag försökt svara på era frågor! Odd Molly-sovmasker kommer till några av er - meddelar vinnarna på mail!

Ni får ha överseende med stavfel och slarv - hann inte riktigt korrekturläsa. Hoppas ni får svar på det viktigaste!

Från Tokyo med kärlek,

Maria ♥


Jenny frågar:
Hola sötnos,
Jag har läst nâgonstans att du bott i england, stämmer det? är din man engelskman? Puss!

Maria svarar:
Japp, har bott av och till i London i 7 år. Men gubben min är skåning, precis som jag!
Krams!

//

Frida frågar:
Kan man få tag i SHU UMERA i Sverige. Köpte på mig deras rengöringsolja i Peking efter du tipsat om dem & är nu besatt! Ska du utöka din webbshop? Hoppas!!

Maria svarar:
Tyvärr finns inte shu uemura’s hudvård och makeup i Sverige, men däremot finns shu uemuras hårvårdsserie Art of Hair i Sverige. Den har jag dock inte provat.
Visst kan du köpa i Kina! Kolla här för lista över varuhus och butiker: http://www.shuuemura.com/country/asia.html#china
Jag vill jättegärna utöka min lilla shop! Skulle gärna vilja sälja skönhetsgrejer och söta prylar också. Men den jedrans tiden räcker inte till just nu. Men snart hoppas jag, snart!
Kram!

//

Johanna frågar:
Tokyo är ju ganska dyrt, har du några tips på hur man på en relativt billig budget får ut så mycket som möjligt av stan?

Maria svarar:
Hej tjejen! Visst kan man ha roligt på en budget i Tokyo. Mina älskade sobanudlar till exempel kostar inte många kronor på något charmigt hål i väggen. Billig mat och öl finns i överflöd – särskilt runt tågstationerna. Testa den legendariska lilla restauranggatan under tågspåren vid JR Yurakucho station – sagolikt!
Kvarter som studenthoodsen Takadanobaba och Shimo-Kitazawa har mängder av billiga barer och izakayas. Lite utanför centrum hittar du området Kichioji – som en stad i sig med enormt utbud och låga priser.
Shoppa billiga japanska skönhetprylar på drugstores (du känner igen dem på alla lådor med färgglada produkter utanför) och kläder som inte spräcker budgeten på bakgatorna i Harajuku. Shibuya är de ungas shoppingkvarter, och det finns mycket billigt på till exempel varuhuset Shibuya 109.
Däremot är ju yenen väldigt stark just nu mot den svaga kronan, så för alla som tjänar pengar i Sverige skulle jag nog rekommendera att vänta några månader med japanresan.
Kram!

//

Anna-Karin frågar:
Hej! Jag hade massa nytta av dina tips när jag var i Tokyo över jul och nyår (funkade bra trots public holidays faktiskt).
I alla fall, jag undrar hur länge du bott i Tokyo.
kram!

Maria svarar:
Åh vad roligt att höra!! Jag blir jätteglad!
Jag har bott här i 2 år (flyttade 3 februari 2007). Kram!

//

Jenny frågar:
Hej!
Jag undrar hur varmt/kallt det är på vintern i Tokyo? Och hur varmt är det på sommaren? Vad är det bästa med Japan?
Tycker din blogg är jätterolig att läsa, keep up the good work! :-)

Maria svarar:
Tack söta för att du berömmen min lilla bloggis!
Vintern i Tokyo är solig men ganska kall och krispig. Fast det blir sällan kallare än 5 grader, och i princip aldrig runt minus eller mindre. Ingen snö eller slask heller i Tokyo.
Sommaren börjar med regnperiod. Sedan följer ett par månader av extrem hetta och hög luftfuktighet. I augusti kan man knappt gå utanför dörren. Våren och hösten är klart bäst!
Kram!

//

Madelena frågar:
Hej Maria!
jag undrar hur du och mannen i ditt liv träffades. Ni låter så fruktansvärt gulliga,så det vore skoj om du ville berätta lite mer om det men även om ditt liv som ung! Kanske lite för personligt men det vore en rolig kontrast mot all info om tokyo (dock så uppskattar jag det med,missförstå mig inte du kommer med underbara förslag och tips!)
ha det bra^^

Maria svarar:
Åh, inte har jag något emot att vara personlig! Jag berättar mer än gärna hur jag träffade älskingarnas älskling, the infamous Mr Beats, för snart fyra år sedan. På min gamla blogg finns hela storyn, som jag skrev förra året när vi firade 3 år som lovers: http://tokyolove.blogspot.com/2008/04/vi-fyller-3-r.html
Kram!


//

Sophia frågar:
Hej Maria!
 Skulle du kunna tänka dig att bo i Tokyo i resten av ditt liv, eller är kontrasterna & längtan efter svenskt godis för stor? :)
Kram från ett gråkallt Sverige

Maria svarar:
Hej Sophia! Jag hade nog mer än gärna bott här resten av mitt liv, jag känner mig på många sätt mer hemma och i harmoni i Japan än i Sverige. Konstigt va?? Däremot är det jättejobbigt att vara så långt borta från min älskade familj, så skulle vi få chans att bo här hela livet skulle en sommarstuga nära mamma och pappa vara ett måste. Tyvärr går vårt kontrakt ut om ett år, och är man inte här på kontrakt är det sturligt med visum och inte minst att ha råd med bra lägenhet.
Och jaaaa – jag kan bli tokig så mycket jag längtar efter Karamellkungen! Första grejen jag och Beats gör varje gång vi landar i Sverige är att åka till ICA Maxi och storhandla godis.
Kram!!

//

Dannie frågar:
Hejsan:D
hur dyrt är det med lägenhet inne i tokyo?
Och är det svårt att få tag på skor i typ stl 39?(gissar att japanskor har typ 35 i fotstorlek)
Kramar

Maria svarar:
Hej Dannie! Det beror på var man bor. Vi bor i nybyggt höghus mitt i fashionabla Shibuya/Daikanyama, och det är en månadshyra på ungefär 20 000 svenska. Men bor man lite längre ut, i äldre hus eller delar med kompisar så kan man definitivt komma undan billigare. Tokyo är ju fullt av studenter med snål ekonomi till exempel!
Jag har också 39 i skor, och tyvärr, det är dupersvårt! Till och med japanska storlek L eller LL är trång på mina pråmar… Suck!
Kram!

//

Christoffer frågar:
Hej! Har du fått Kanjireader från The Metpod? De tjatar om den heeeela tiiiden :)

Maria svarar:
Haha, I wish… Nix, köpte den för 25 000 yen på hemsidan. Men fick nys om den genom Metpoden.
Kram!

//

Angelica frågar:

Lyssnar du något på den japanska musiken som är så populär i Sverige just nu? Typ dir en grey och alla dem?
Och isf, vilket är din favoritartist från japan?
puss å kram!

Maria svarar:
Jag är alldeles för dålig på att lyssna på japansk musik! Jag diggar med när jag hör det spelas på stan eller någon drar igång J-pop på karaoke, men jag har pinsamt dålig koll på artisterna. Vilka är dina J-rockfavoriter? Typ topp tre?
Det är inte direkt i Dir en greys liga, men en av mina kollegor på radioprogrammet Metpod keybordist för bland annat SMAP!.
Jag illustrerar med en bild på snygga Vidoll.
Kram!

//

Agnes frågar:
Hej! Jag skulle bli glad för tips om schyssta konstgallerier i Tokyo, i stil med Designfesta i Harajuku som jag äälskar.

Maria svarar:
Hej Agnes! Det finns ju så otroligt många! Hela Tokyo bubblar av små konstgallerier. Jag brukar kolla Tokyo Art Beat för koll på de mest intressanta eventen: http://www.tokyoartbeat.com/index.en
Kram!

//

Carro frågar:
Hej!
-Var hittar jag UT’s huvudbutik i Tokyo?

Maria svarar:
UT's flagskepp ligger på Meiji Dori – gatan som binder ihop Shibuya och Harajuku. Den ligger nästan ända uppe vid Harajuku-korsningen (vid Laforet-byggnaden) på höger sida om du kommer från Shibuya. Du känner igen den på alla rullande digitala skyltar på fasaden!
Kram!

//



Sophie frågar:
Hur crazy och flippat är egentligen modet i japan? Hur ser trenderna ut just nu, eller är det omöjligt att urskilja dem i mångfalden? Kram/Sophie

Maria svarar:
Hej Sophie!
Det är flippat, galet, vansinnigt, underbart, inte av denna värld… Jag skulle våga säga att ingen tar ut svängarna som japanerna. Fast det är bara dem under 20 – de flesta vuxna blir konservativa när de börjar jobba.
Det finns så många trender att jag omöjligt kan sammanfatta dem här – varje stilgrupp har sina trender. Det finns trender som händer i Harajuku, det finns trender som händer i Shibuya, det finns trender som återspeglar vad som visats på catwalks i Paris och New York, det finns trender för subkulturer som lolitas och visual-kei… Det finns hundratals egna modekosmos i Tokyo!
Generellt, om man ska titta på ”mainstreammode”, eller ”real-clothes” som det kallas här, så gjorde jag en liten trendrapport härom veckan. http://www.pause.se/2009/01/20/trendspaning-i-tokyo-var-09-♥/
Kram!

//

Cissi frågar:
Hej! Vad är det bästa med Japan och japanerna? Vad är det mest otippade du saknar från Sverige? Och vad heter egentligen Mr. Beats? (vi har en liten Carrie Mr.Big situation här!) Bästa hälsningar Cissi

Maria svarar:
Hej Cissi! Japanerna är vänliga och artiga och drar sig för att stöta sig med folk. Det gillar jag. Det finns en ödmjukhet och respekt som jag saknar i Sverige. Sedan är det ju klart att många egentligen på insidan skulle vilja skrika och fräsa, men det GÖR man bara inte i det offentliga rummet. Som jag skrivit innan känner jag mig hemma i den japanska mesigheten. Alla är snälla och mjuka, inte höga på attityd och creddkomplex som alldeles för många i Sverige.
Mest otippade jag saknar från Sverige är nog ICA Maxi och vardagsteve typ Aktuellt!
Min lilla Beats heter egentligen Christoffer.
Kram!

//



Linda frågar:
Hur mycket kostar purikura bilder och hur många får man? Har du funderat på att öppna en webshop med tokyokläder?

Maria svarar:
Hej Linda! Ett ark purikura kostar 400 yen. Man får själv bestämma om man vill ha flera små frimärksbilder eller färre, stora bilder.
Jag har en webbshop där jag säljer tokyokläder ur min privata garderob: tokyoloveshop.blogspot.com
Förhoppningsvis kan jag etablera något större senare i år. Kolla också in min kompis Biolas fenomenala webbshop, Idaistore – www.idaistore.com.
Kram!

//

Malin frågar:
Först vill jag bara säga att du gör ett toppenjobb med att uppdatera din blogg med allsköns roligt från Japan! Tack :) Sedan till frågan - har du tips på några roliga japanska webbshoppar där det går att beställa inrednings- och pysselprylar till Sverige? :) Där frakten är någorlunda ok också.. yesAsia är ju super för böcker, och på etsy finns det förstås en del, men jag skulle gärna vilja hitta nått nytt roligt ställe.

Maria svarar:
Tack söta snälla gulliga!!
Visst har jag tips – min kompis Biola här i Tokyo har nyss startat en grym webshop med japansk popkultur – kolla www.idaistore.com. Om du letar efter något särskilt kan Idaistore hjälpa dig att hitta det.
Japanska shoppar vet jag desto mindre om, men ibland kan man beställa direkt från företaget. Hoppas du hittar något bra!
Kram!

//

Sofie frågar:
Hej Maria! Nu när det är sovmask-utlottning måste jag ju passa på att fråga hur det går med sömnen? (inte så mycket Tokyo-fråga, jag vet…) Går du fortfarande i sömnen? Sover du bättre? Ditt inlägg om när du gick i sömnen och mumlade till Beats på toan är bland det roligaste jag har läst! Samtidigt lite allvar och igenkänning, jag vet hur det är att inte kunna sova, hoppas därför mina tips-kommentarer kunde hjälpa lite. Kram

Maria svarar:
Hej Sofie! Haha, ja jösses vilken fars det var när jag gick som mest i sömnen och Beats snarkade som ett helt sågverk. Droppen var nog när Beats hittade mig sovandes raklång under byrån. Och alla nätter när han hittade mig tomt stirrandes ut i luften på toaletten – sexigt!
Jag har, peppar peppar, inte gått i sömnen på någon månad, och det är skönt. Däremot drömmer jag de konstigaste och mest intensiva drömmarna, och ofta har jag svårt att komma ut ur mina drömmar.
Sovandet går upp och ner. Jag måste erkänna att jag alldeles för ofta känner att jag inte orkar riskera att ligga och vrida mig en hel natt, och då tar jag en halv sömntablett (stilnoct). För mig fungerar de bra – jag blir inte groggy dagen efter som med till exempel propavan. Men idealiskt vore att sova som en baby helt av egen maskin…
Är väldigt inne på kognitiv terapi för att jaga bort all oro kring det här med att sova, men vet inte var jag ska vända mig här i Tokyo.
Hur går det för dig? Några tips??
Kram och tack för omtanken!

//

Sara frågar:
Hej!
Vi var i Tokyo på en kortare visit för ett par år sedan. Vi blev totalt kära i staden och jag tycker därför det är så kul att läsa om Tokyo ur en svenskas (ditt) perspektiv.
Det som vi tyckte var svårast med staden var att folk var så kassa/ovilliga på att prata engelska. En gång gick jag fram till en kille när vi väntade på tunnelbanan och skulle fråga om någon väg eller något och han blev helt vettskrämd och for i luften. Jag är inte på något sätt burdus, snarare på gränsen till blyg. Vi blev bemötta på många roliga sätt.
Vill höra mer om dina möten med japanerna. Har du varit med om något liknande, att de blivit rädda för dig?
Tack för en kul blogg!

Maria svarar:
Haha, visst har man skrämt en och annan japan! Många är LIVRÄDDA för oss utlänningar. Vi är så FRÄMMANDE och KONSTIGA och man vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till oss. HUR kommunicerar man med en sån där utlänning?? Jag och Beats brukar skoja om det när vi åker i hissen i vårt hus – tänk om en liten japan kliver in och finner sig INSTÄNGD i en hiss med två utlänningar, varav den ena är nästan 1.90 och har skägg.
Kollar du i min blogg, plus min gamla blogg på tokyolove.blogspot.com, hittar du massa anekdoter om hur det kan gå när Sverige möter Japan.
Kram!

//

Lisa frågar:
Hej! Perfekt att du kör frågestund för jag åker tll Tokyo på måndag och undrar vart man hittar den bästa secondhand shoppingen och partyställena (tycker typ rock/indie ..) ? Är det något annat vi absolut inte får missa? och hur ligger typ priserna, säg ett paket cigg, en cheeseburgare, 8bitar sushi, en drink eller en latte??
tack tack för en bra blogg!!!

Maria svarar:
Hej Lisa! Åh vad kul att du ska till Tokyo!
Jag tycker det ligger mycket bra secondhand i Harajuku, men också i området Shimo-kitazawa två stopp från Shibuya. Det är Tokyos Camden!
Jag är inte så klubbig, utan mer en bartjej, så för klubbtips är det nog bästa att leta runt på nätet, till exempel Tokyo Gig Guide eller onlinetidningen Metropolis. Gå till skivbutikerna i Shibuya för flyers, till exempel Disc Union.
Jag gillar en musikbar i Shibuya som heter Garageland och en indiebar som heter Bar Face. Det är minismå barer, men gemytligt och väldigt väldigt underground!
8 bitar sushi kan kosta allt mellan en tia och en tusenlapp. Billigast är rullbandssushi, Kaiten-zushi. Det ser du lite överallt. En latte kostar runt 400 yen och en drink drygt 1000 yen. Ciggisar kostar strax över 300 yen.I Tokyo finns precis alla prisklasser, från nästan gratis till sanslös lyx.
Hoppas du hittar vad du finner!
Kram

//

Zeth frågar:
Kan inte du berätta lite om vilka “nyckeltrender”, eller vad man ska säga, som gäller i vår/sommar om man se ut som en japansk gal? Syftar inte på några subkategorier nu.

Maria svarar:
Hej Zeth!
Kolla min trendrapport här: http://www.pause.se/2009/01/20/trendspaning-i-tokyo-var-09-♥/
Några nyckeltrender är: volangkjolar, boyfriend-blazers, gubbhatt, vit oversize t-shirt med svart väst över, stuprörsjeans som går ner över skon (pumpsen), klumpiga bikerboots, söndriga jeansshorts, rutiga skogshuggarskjortor, hysteriska leggings, stentvättade jeans, folkloreklänningar, page med hellugg och inåtfönade toppar, t-shirts med rock’n’roll-tryck under öppen skjorta, Cal Gel-naglar, glittrigt nagellack, kontaktlinser med ytterrand som gör ögonen större och parkasjackor i militärgrön.
En typisk gal-outfit är hotpants i sliten, ljus denim, slapp t-shirt, öppen rutig flanellskjorta med uppkavlad ärm, heltäckande strumpbyxor, grova boots, parkas med huva och långt hår i korkskruvar. Till det långa fusknaglar och fladdrande lösfransar.
Kram!

//

Linn frågar:
tjipp! Kul med frgestund =0) 1. om det bara fick finnas en godissort, vilken skulle det vara om du fick bestämma? 2. vilken är den största modemissen man kan göra i tokyo? 3. ditt önskeresemål och sist men inte minst 4. om du fick ett plagg/ett par skor helt gratis från vilken designer som helst, vilken skulle du välja?
ha det fint i Tokyo =0)

Maria svarar:
1. Haha, LÄTT hallonskallar!
2. Att visa för mycket urringning – här flashar man ben och rygg, inte boobs.
3. Jag vill till sydamerika! Det verkar fantastiskt.
4. Ojoj vad svårt! Jag är ju världens mixtjej som inte är trogen något särskilt märke. Men jag skulle nog vilja ha skor från Miu Miu för de är flickiga och ”quirky” och gotheleganta babydollklänningar från Anna Sui!

//

Linn frågar:
Hoho, då måste jag ju få iväg min första kommentar här: först vill jag säga tack för en superbra och rolig blogg, sitter ofta och skrattar högt för mig själv och pojkvännen undrar vad det är för hemliga, småskumma saker jag sysslar med framför datorn, och om bloggen inte får mig att skratta så blir man ju väldigt klok av all japan-relaterad kuriosa som du delar med dig av. Bra för mig eftersom jag och pojkvännen själva ska flytta till Tokyo nästa vinter (språkstudier i ett halvår) och behöver alla slags överlevnads tips vi kan få! Och så till min fråga: När jag är ensam och bedrövlig i detta förlovade land, går det att boka dig en timme eller två för en Tokyo-dejtu med kaffe och så mycket mode/skönhets-snack att man storknar? Skulle vara hur kul som helst att träffa min japan-guru (om du känner att du behöver lite mutor så kan jag ju alltid lova dig ett lass hallonskallar som jag hört ska gå hem hos fröken). Egentligen har jag tusen frågor till som är lite mer praktiska och bo/leva-i-japan-relaterade. Men dem kan vi ta en annan gång, kanske per mail?

Maria svarar:
Haha, det är ju alldeles fantastiskt att du blir glad av min lilla bloggo! Hurra för det! Och grattis som ska få komma till Tokyo, klart vi ska ses! Maila mig så ska vi snacka skönhet – maria@pause.se. Och hallonskalle går hem VÄLDIGT bra!
Kram!

//

Matilda frågar:
Hej!Jag tycker du är så himla fin vill jag bara börja med att säga!Går in här flera gånger om dagen,har verkligen fastnat i din blogg.=) Du skriver så bra men framför allt så kikar jag in hit för att få inspiration.Hittade din blogg genom att googla efter bloggare från japan då det är ett land jag älskar,vill själv dit en vacker dag!Kommer inte på en bra fråga just nu,men tänkte istället fråga dig om du inte kan lägga upp lite hur du sminkar dig ngn gång?Du är ju fin som en docka varje dag!Orättvist. ;)

Maria svarar:
Tack söta! Jag lovar att lägga upp mer sminktips. I mycket korta drag täcker jag över huden med MAC Studio Fix Fluid Foundation samt pudrar nosen. Sedan ljus ögonskugga och svart kolpenna runt ögat. På fransarna lager av tung, svart mascara (just nu Le 2 Guerlain).
Här är en liten skönhetsintervju som Pause.se gjorde med mig innan jul: http://www.pause.se/2008/12/04/jag-fuskar-jarnet-med-smink/
Och jag lovar – ”dockigheten” har jag MAC att tacka för!
Kram!

//

Hanna skriver:
Alltså, om du skriver att du är stor jämfört med japanskorna. Hur ser egentligen japanskorna ut då? Du är sjukt liten och söt liksom.

Maria svarar:
De är så små att jag knappt ser dem! Jag är 1.69 lång, och de flesta japanskor är bra mycket under 1.60. De är alltid petit byggda – även om jag är ganska smal (typisk 36:a) är jag en bamsing över ryggen och axlarna jämfört med miniflickorna här. Ofta undrar jag hur de får plats med alla organ inne i kroppen!
Det är lustigt – i Sverige tror jag att jag upplevs som ganska nätt, men i Japan är jag big mama… Fast många verkar gillar min längd – ”Aaah, you are MODERU!” får jag ofta höra!
Kram!

//

Teddy frågar:
Hej Maria,
vad finns det i den japanska vardagen som du inte klarar dig utan och som du dessutom längtar ihjäl dig efter när du är hemma i Sverige? /Från en annan Maria, i Tokyo

Maria svarar:
Hej Maria! Det glada folklivet, brokigheten och neonet. Rent praktiskt är jag frälst i alla dryckesautomater och att man kan gå på mataffären 24-7. Artigheten är också beroendeframkallande, liksom renheten.
Men det jag saknar allra mest när jag inte är i Japan är de fläckfria offentliga toaletterna utan kiss på ringen och tamponger som inte spolats ner. Är bakterifobiker, och Japan är det bästa som hänt mig!
Kram!

//

Klara frågar:
hej!
var finns cafeet där det arbetar amerikanska snygga män som kallar en prinsessa? :P alltså ett sånt där cosplaycafe… kan du tipsa på något bra lolitacafe också? åker snart till tokyo, och det är ju så svårt att inte kunna adresserna när man väl är där… :) tack ^_^
Maria svarar:
Klart du ska gå på Butler’s Café! Det ligger i Shibuya, mittemot Tokyu Hands. Edelstein vid Marc Jacobs i Harajuku är också en once in a lifetime-upplevelse.
Här är en artikel jag skrev för Dagens Nyheter om några tokroliga cosplaycaféer:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=803927
Här har jag skrivit om cosplaycaféer för resekoll.se:
http://www.resekoll.se/2008/08/05/tokyos-coolaste-kafeer-serverar-fikan-med-en-twist/#more-1036
Lycka till och hälsa butlersarna!
Kram!

//

Olliepop frågar:
har en fråga jag grunnat på lite och det är om rockabilly.
är detta fortfarande populärt som mode och som “livsstil” i tokyo?
det har ju tidigare varit stort till hyfsat stort i tokyo med samling utanför yoyogipark på söndagar och med coola affärer som tex den i slutet av cat street mot shibuya (om den finns kvar).

Maria svarar:
Jajamen, rockabillygängen i Yoyogi är kvar, liksom butiken på Cat street!
Kram

//

Ylva frågar:
Hej, jag undrar lite om tunnelbana… om du åker sånt? Är det praktiskt? Finns det månads/terminskort eller liknande? Hemsida? Flåt för många tråkiga frågor.. ^^;

Maria svarar:
Inte alls tråkiga frågor! Jag åker jämt tunnelbana. Jag har Suica-kort som jag laddar med kontanter. Man kan också köpa fasta månadskort som gäller mellan vissa stopp, men jag åker så oregelbundet så Suica funkar bästa för mig. Tokyo tunnelbana är supersmidig. Googla Tokyo Metro eller JR Line så får du upp de flesta linjer (finns många olika operatörer).
Kram!

//

Anonym frågar:
Hej! Hur träffades du och din man? Varför flyttade ni till Japan? Hur var det att flytta dit i början?
Hur gammal är du? Hur länge har ni vart ihop?
Sista men inte minst VAD gär du för att din hy ska vara så fantastisk? Läste att du använder Hydra Zen, Lancome, men den är väl inte anti-age? Jag har hört att om man börjar använda anti-age för tidigt så tappar huden sin naturliga spänst och så fort man slutar så blir den ännu slappare och rynkigare… Jag använder också hudra Zen, men är den anti.age så kommer jag nog sluta med den.
Tack för en jättefin blogg!

Maria svarar:
Tack för dina frågor och fina beröm!
Jag träffade Beats, eller Christoffer som han heter, på en klubb i Malmö där han var dj under namnet Chris Beats. Det var för fyra år sedan. Han bjöd med mig på efterfest, vi klickade och vips var vi ihop och det kändes, som klyschan säger, som att det var menat. Då var jag 25, nu är jag 29. Vi gifte oss 2006.
Japan var på många sätt supersvårt i början. Det är ett fantastiskt land, men ganska svårt att komma in i. Jag hade ju varken jobb, vänner eller någon koll på japanska när vi kom hit! Men det lossnade ganska snabbt - efter ett år kände jag att Tokyo är HEMMA!
Hydra-zen är jättebra för en torris som jag! Jag förebygger med anti-age – inte alls att huden blir slappare av det. Däremot kan det vara onödigt att spendera pengar på dyra krämer om de dyra ingredienser ändå inte har något jobb att sköta. Men jag är som sagt 29, och har alltid haft torr hy, så lättare anti-age funkar för mig. Men jag har inte alltid anti-age, ibland har jag bara extremt återfuktande krämer. De måste dock alltid skydda mot solen och avgaser!
Just nu kör jag Origins Dr Veil’s Mega-Mushroom på natten och Origins A Perfect Day på dagen. A Perfect Day har en massa antioxidanter som skyddar mot storstadens dåliga luft. Dessutom jämnar den ut hudtonen och gör huden fastare.
Mega-Mushroom är en riktig lyxkräm som lugnar ner stressad hy – perfekt efter en lång dag på Tokyos gator!
Är du under 25 så hoppa anti-age, men över 25 så rekommenderar jag i alla fall er med torr hy att köpa en lätt rynkförebyggande kräm (INTE anti-age-krämer för 50-åringar, utan såna som är gjorda för hud som närmar sig 30).
Kram!

//

Frida frågar:
Hej Maria!
Jag verkligen ÄLSKAR din stil, så jag skulle gärna vilja veta vart du hämtar all inspiration och vilken/vilka favoritaffär du har. Får så mycket inspiration från dig! Du är verkligen grym btw!

Maria svarar:
Tack tack tack, vilken egotripp!
Jag inspireras av streetstyle i Tokyo och vad jag ser i japanska tidningar, men också sånt jag ser på svenska bloggar och utländska modemagasin. Min favoritaffär är nog faktiskt Topshop – där finns typ allt jag älskar under ett tak! För roliga jeans går jag till japanska L.D.S eller SOLberry.
Kram!

//

Mattias frågar:
Hejsan! Jag har följt din blogg länge, och om sanningen ska fram är du nästan den enda tjejblogg jag läser! Men jag skulle ändå vilja veta lite mer om din Japantripp; hur länge har du bott där och vad var egentligen anledningen till att du flyttade dit? Och om man själv tänker resa dit, vad har du för tips på ställen, så som affärer, hotell & sevärdheter? Skulle vara jättekul att få veta lite mer om det! Kram Mattias

Maria svarar:
Ojoj vad smickrande! Arigatou!
Jag har bott här i två år. Min man, Beats, fick jobb på ett kontor här och jag var inte sen att hänga på. Så jag är så kallad ”expatfru” och skojade i början om att jag var en sån där lyxhustru. Det är dock långt från verkligheten – jag jobbar som skribent och jobbar minst 10 timmar om dagen mot både svensk press och japanska företag och ÄLSKAR det. Skulle aldrig kunna sitta och rulla tumme som många expatfruar tvingas göra eftersom jobb är svåra att få för icke-japaner… Lycko lycko mig som har ett mobilt jobb (är journalist).
För tips på hotell, shopping etc, kolla mina guider i tidningar som RES, King och Vagabond. Goggla ”Maria Ahlgren Tokyo” så ska det dyka upp en del länkar!
Kram!

//

M frågar:
Har du jobbat på tidningen Starlet? Kommer ihåg att det var repotage om dig och ditt liv i Tokyo, men sedan så bytte tidningen redaktion och du var borta. Vad hände?

Maria svarar:
Det stämmer – jag var redaktör på Starlet under tre år. Sen flyttade jag till Tokyo och ett nytt gäng tog över. Jag kände att det var dags att gå vidare och börja jobba mer med vuxentidningar. I början frilansade jag lite för Starlet, men sedan blev det policy att före detta anställda inte fick frilansa åt förlagets titlar.
Om du är gammal starletläsare så känner du säkert också till Jenny och Jennie. Jennie, som tog över efter mig som reddis, bor numera i England. Jenny, tidningens layoutare, bor i Stockholm och frilansar. Jag saknar dem båda i mitt liv!
Kram!

//

Jenny frågar:
Hej! :)
Någon gång har du nämt en webbshopp där du ska sälja bla anna sui och annat japanskt. Har du funderat vidare på den tanken någonting? Verkade grymt intressant! Lovar att bli stammis ;)

Maria svarar:
Hej Jenny! Jo, det finns planer på att starta en shop med skönhet från Anna Sui och andra favoriter jag jämt tjatar om. Det är bara TIDEN som vägrar räcka till just nu! Jag säljer ju lite japanska kläder i min webshop – tokyoloveshop.blogspot.com
Kolla in där så länge! Håller er postade på bloggen om framtida webshop!
Kram!

//

Tilde frågar:
Hej!, jag undrar…, vad den största skillnaden mellan Japan och Sverige är?

Maria svarar:
Antagligen att här bor så otroligt många gånger fler människor. Bara stor-Tokyo är mer än tre gånger så fullt med folk som hela Sverige. Och lever man många på en liten yta så påverkar det såklart mycket vad gäller sociala regler, respekt för andra och etikett.
Förutom det – snacksen! Här smakar allt fisk. Inte smarrigt…
Kram!

//

Beth frågar:
Hur hamnade du i Japan?
Vad gör du om tio år?

Maria svarar:
Hej Beth! Beats fick jobb för två år sedan i Japan och jag hängde med.
Om tio år bor jag fortfarande i Tokyo, eller New York, och skriver böcker och artiklar om mode och skönhet. Beats och jag har några söta små knoddar med japanska namn och så har vi en boxerhund som heter Dolly.
Kram!

Inga kommentarer: