torsdag 29 januari 2009

Konnichiwa Mokujoooobi! ♥

Goddag torsdag betyder det!
Nu sitter jag på J's Kitchen, ett makrobiotiskt vegancafé, och försöker rodda ihop ett jobb som involverar Gynning och japansk förnedringsteve. Gud vad jag vill ha en assistent som gör allt roddet - och så kan jag bara sitta och skriva.

Läser förresten på Carolinas Gynnings blogg att hon är dödstrött på japaner efter två veckor i Tokyo. Jag tror jag förstår lite vad hon menar, det kan ibland bli lite väl...eh...japanskt. Jag fick en svacka och blev trött på japaner efter ungefär tre månader här, innan dess tyckte jag bara de var COOLA och GULLIGA i allt de gjorde. Men när honeymoon var över och man skulle på riktigt börja LEVA PÅ RIKTIGT bland japaner i ett japanskt samhälle var det ibland så jäkla svårt och knöligt och frustrerande att jag ville gala rakt ut.
Sedan gick irritationen ganska mycket över - det går liksom inte att vara sur hela tiden på ett folk som man lever bland. Även om jag fortfarande i min vardag kan störa mig på deras frånvarande engelska, deras sugande ljud när de funderar och oförmåga att ge klara besked, deras eviga bockande och ursäktande, deras tokcyklande på trottoarerna, deras boxtänk och deras långsamhet så är det ett slag jag aldrig kan vinna. Nu är det JAG som är på besök i deras land, och ingen påverkas av att jag går runt och surar mer än jag själv. Det är väl det som kallas kulturell anpassning och acceptans antar jag...

Nu tar jag mina japaner och alla deras egenheter på gott och ont, och försöker att inte bli arg när allt går i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Fast ibland, som igår med frimärkesdramat, tror jag fortfarande att jag ska bli galen på de små bugande knattarna. Fast jag blir ju minst lika galen på en massa grejer som svenskar gör, så jag antar att varje samhälle har sina bölder.

Men, för att fira allt det jag ÄLSKAR med Tokyo (för det ÄR en love-affair, om än passionerad och ibland stormig), har jag idag svidat upp mig i nästan bara japanskt:

Jeans - Love Drug Store
Randig tisch - Superhakka (köpt secondhand i Yoyogi)
Jacka - MercuryDuo
Skor - URFLASHIGA Japan only Limited edition-Louboutins i samarbete med Mihara Yasuhiro
Halsduk - Zara

Inga kommentarer: