måndag 12 januari 2009

Mogwai på Studio Coast ♥



Igår var jag och BeatsMogwai's spelning på Studio Coast i Shin-Kiba. Jag har aldrig kunnat skriva om musik, så skippar det denna gången också, men det var en fantastisk konsert. Ljudet var nästan overkligt bra och vi fick bästa platserna på ballkongen rakt framför scenen.
Det var smockat som satan och under hela spelningen hade jag ångest över vad som skulle hända om jag akut skulle behöva gå på damernas. Det skulle helt enkelt varit omöjligt.

Tre roliga grejer med att gå på spelning i Tokyo är (i alla fall de få gig jag varit på):
* Alla är knäpptysta i publiken. Igår kunde man höra en nål falla mellan låtarna, trots att det var ett par tusen personer i lokalen. Eller jo, där var EN kille som var på lyset och gastade "Shhhhhhaaddd aappp!" med jämna mellanrum. Han kan också ha hojtat "Chuuuuck!", men förstår inte varför han skulle göra det. I övrigt är det artig tystnad förutom alla applåder på given signal och några försiktiga visslingar.
* I baren står alla prydligt i kö TROTS att spelningen börjar om fem minuter. Och halva drinkmenyn är alkoholfri för att undvika pinsamma incidenter där en alkoholkänslig japan spyr ner halva dansgolvet innan introt ens börjat.
* Längs ena väggen på Studio Coast står en rad ölautomater. En Heineken kostar 700 yen och man slipper stå i kö. Genialiskt! Finns också vattenautomater. Det är sånt som bara funkar i Japan - tänk en automat med bira på typ KB i Malmö. Den skulle vara sönderslagen inom en timme, alternativt förstörd i myntinkastet av utländska mynt, golfpoletter och annat som skulle kunna lura maskinen att ge ifrån sig en burk.

Två megaminus dock:
* Sinnesjukt inrökt. Ni vet att jag inte är den som är den - jag är den siste svensken att tycka rökförbudet är bra (hela idén med att vara feströkaren pajjade ju) - men igår var det lite väl mycket gaskammare ute i baren. Man fick inte röka inne i själva konsertlokalen, men i baren stod säkert tusen pers och blossade åt gången. Man kunde knappt SE handen framför sig. Till och med jag, gamle ärkefestbolmare, fick avsmak och längtade efter svenskt rökfri luft.
* Man fick inte ha med kameran och det är mycket synd när man är en sån där bloggare (smygtog bilden överst).

Efter spelningen åkte vi i sann rocknrollanda hem, käkade chokladglass och kollade amerikanska "I survived a Japanese Game Show".

Inga kommentarer: