måndag 5 januari 2009

Tillbakablick på julen ♥

Hemma i Tokyo igen! Och nu jäklar ska ni få se på bloggande! Går liksom inte att komma in i From Tokyo with Love-sfären när man är i Malmö. Visst hade jag kunnat blogga om vad jag gjorde under jullovet, men jag var ärligt talat så trött på min dator att jag inte ens vill se den. Dessutom hade jag fullt upp med att äta, sova, se teve, äta, sova, se teve. Och läsa. Har plöjt fyra romaner, bland annat Helena Henschens fantastiska kvinnoöde Hon älskade.

Julen var underbar. Ska summera lite i listform!

Julens bästa - all tid med familjen
Min familj är fantastisk. Vi är alla lite galna och excentriska, fem personligheter i varsin färgsprakande liten nisch, och inte en stund är lugn. Julen har varit ett maraton i timslånga middagar, mer eller mindre seriösa diskussioner, skratt, lite gråt, vindrickande och mys mys mys. Det är nog det bästa med att vara vuxen, att man blir kompis med sina föräldrar och kan prata om livet och dess snåriga vägar istället för gnaga på om läxor, vardagsbestyr och annat trist. Att vara med min familj är för mig roligaste festen. Gudarna ska veta att vi har varit igenom många jobbiga stunder de senaste åren, men nu har alla så smått rest sig och vi står nog varandra närmare än någonsin. Särskilt jag och mamma gled ifrån varandra och slutade tala samma språk ett tag när allt var som mest upp och ner (och det var den största sorgen - mamma, hur stod jag ut utan dig??), men idag är vi mer sammasvetsade än vi någonsin varit och kan prata om precis allt. När mamma och pappa skiljde sig var det förfärligt svårt, nästan omöjligt, att se hur det någonsin skulle kunna bli bra igen, men jag tror nog att allt kan bli ritkigt bra. Eller, det ÄR bra. Och bättre blir det. Och vare sig mamma och pappa är tillsammans eller inte så är de båda de finaste föräldrar man kan önska. De verkar så glada nu båda två. Pappa, den forna fyrkantiga businessmannen, går på yoga, har skaffat stuprörsjeans (fast ärligt talat pappa är de nog inte riktigt STUPRÖR), uppträder med sin kör och minglar med fria själar på teatrar och middagar. Mamsen har släppt sitt duktighetskomplex och sin ständiga oro (som jag så i allra högsta grad ärvt) och lever livet på nya villkor. Hon har en underbar lägenhet med utsikt över havet och där svänger hon loss till sina dansbandsfavoriter med ett glas vin i handen. Hon plågas inte längre av sina egna krav utan tillåter sig att njuta av livet och lyssna på sin kropp. Vill hon sova på eftermiddagen så gör hon det, vill hon strunta i dammråttorna i hörnen så gör hon det. Hon är så söt min mamma, om jag ärver ens tio procent av hennes söthet och nätthet så är jag lycklig. Jag är lyckligt lottad jag, även om jag knappast tyckte det för ett par år sedan. Och mina brorsor är i världsklass, love y'all!

Julens glamour - Nyårfest hos Filip och Johanna
Vilken galamiddag! Vi var 16 pers i Filip och Johannas fantastiska lägenhet och firade ut det gamla året och in det nya. Middagen var gourmetklass - till förrätt grön ärtsoppa med smörstekt pilgrimsmussla, till huvudrätt hjortstek med tusen tillbehör till köttätarna och sojagrillspett till oss andra. Till dessert blev det åttiotalsgodingen Glace au Four - glass omgiven av bakad maräng och dekorerad med sprakande tomtebloss. Sedan underbart kaffe från Filips café, Lilla Kafferosteriet i Malmö (som vunnit mängder av priser för bästa café och bästa kaffe, ett måste för kaffekonnossörer och fikafantaster!), gottis och fyrverkeriet vid Stadsteatern. Åh vad bra kväll! Beats blev så till sig av festyran och kärlek att han svor som nyårslöfte att "bli pappa under 2009". Gulp! Watch this space... (för jag hoppas att jag i så fall är den tilltänka mamman!).

Julens favorit i repris
Alla vinkvällar i Soffan och Niklas kök. När jag är i Malmö vill jag aldrig gå på lokal, jag vill bara sitta i min bästis kök och prata om livet över snuskigt många glas vin. Jag är som en del av möblemanget i Soffan och Niklas kök - där finns espressomaskin, söta femtiotalsprylar, en massa krukväxter och så jag. Längtar redan till sommarens sessioner!

Julens lågvattenmärke
Min bröder har rätt - jag är en tant. Jag känner mig stressad av att gå på danslokal. På juldagen hamnar jag, Ebba och Soffan efter en förträfflig förfest i Soffans kök (såklart!) på nattklubben Babel. Där var mängder av folk vi känner och minglet hade kunnat vara så bra så bra om inte den här kärringen haft så SVÅRT att höra genom musiken och känt sig så HOTAD av alla aggressiva ungdomar som kämpar för bartenders uppmärksamhet. Tydligen var det slagsmål i garderoben, men som tur var hade tant Maria redan taxat hem då.

Julens shopping
Klart man har fyndat lite nu när yenen är så stark mot kronan! Grå stupisar från Yanük, bohoklänning från Soaked in Luxury, blusklänning från H&M, torgvantar från Vero Moda, mc-boots från Din Sko och annat smått och gott. Se bild över inlägget - klänning H&M, vantar Vero Moda!

Julens naaaaaaw!
Mina kompisar har börjat få bebisar, och de är så ljuvliga, de små krabaterna! Under julen hann jag gosa med Hilles Max, Moas Alvin och Åses Robin. Tur att jag bor i Japan, annars skulle tjejerna haft mig på dörren dygnet runt med pipig bebisröst och trutande mun.

Julens ångest
Vet inte hur det gick till, men jag var så upptagen med att ta det lugnt att jag missade att ringa flera kompisar. Sanna, Gåsen, Fesen, Lina och alla andra - hata mig inte! Dagarna bara poffade iväg och plötsligt satt jag på planet tillbaka till Tokyo. Ni är inte glömda!!

Julens förfall
1,5 kilo upp blev summan av årets julfrossande och noll fysisk aktivitet. I duschen här i Tokyo har vi en helfigursspegel och jag var INTE nöjd när jag mötte min kagge i spegelbilden igår. Nu blir det japansk supermat och promenader för hela slanten. Blev lite inspirerad av mamma och pappas yogasnack, men vet ju hur det brukar bli när jag löser gymkort... Snittkostnad 500 kronor/träningstillfälle.

Julens maraton
Första dagen hemma hann jag träffa Hille och Nina på morgonkaffe, Maja på lunch och svärfamilj samt egen familj på glögg och julbord. Dessutom hann jag klä granen hemma hos pappa och skråla julsånger med brorsorna. Vilken lyxdag!

Julens ehhh, say what?!?
På julafton firade vi traditionsenligt med farmor och farfar samt mammas snart 90 år gamla morbror Klas. Farfar är 95 och ledde snapsvisorna. Farmor vimsade och frågade inte mindre än tjugo gånger om det finns vanliga mataffärer i Japan. Men Klas tog priset när han började berättade om fjolårets resa till Agadir i Afrika, INGEN i släkten har hört talas om en sådan resa. Har verkligen denna tur bland kameler och marockanska lurendrejare gått av stapeln???

Julens läxa
Ät ALDRIG en hel påse skumtomtar i liggande läge.

Inga kommentarer: