måndag 14 juli 2008

Mot Issey Miyake HQ!



Klockan fyra idag har jag audiens med Dai Fujiwara, Issey Miyakes geniförklarade creative director och chefsdesigner (bilden). Herr Fujiwara är känd för att prata i metaforer, och jag har grav ångest att jag ska sitta som ett levande frågetecken. Han tycker bland annat om vind, och förra året dedikerades en hel kollektion till olika aspekter av vinden. Dai Fujiwara plockade då in dammsugartillverkare Dyson som partner. Han såg framför sig en cyklon med en Dysondammsugare i mitten. 

Dai Fujiwara är också, tillsammans med Issey Miyake, hjärnan bakom A-POC, en process som med hjälp av en särskild maskin förvandlar en bit tyg till färdigt plagg utan någon form av mellanhänder (mönsterkonstruktörer, se upp!). A-POC ser nu pedagogiskt förklarat på nedersta bilden. 

Dessutom har vi idag ingen tolk, utan ska på Fujiwaras engrish och min så gott som obefintliga nihongo försöka reda ut alla dessa metaforiska tankegångar. Snälla Fujiwara-san, var snäll mot en blåögd liten svenska flicka! 

Nu sitter jag och skriver Tokyoguide till tidningen RESStarbucks uteservering i Aoyama, och har hamnat MITT i lunchrusningens bentoboxförsäljning på gatan. Inte en  lugn stund - gubbarna bakom mig är helt galna i sina försök att intressera hungriga office ladies och salarymen för sina lådor med ris, en fiskbit, något friterat, lite alger och pickles. Kanske skulle man slå till på en? 

Inga kommentarer: