torsdag 31 juli 2008

Sverige VS Japan - vardagsbetraktelser


Av P3 fick jag frågan vad jag saknar med Japan när jag är i Sverige och vice versa. Här är en liten lista!

Saker i Japan jag saknar när jag är i Sverige

1. Facecovers
Det är inget kul att shoppa när någon annans gamla foundation sitter i kragen, Detta har japanska butiker och varuhus enkelt tagit hand om genom att dela ut engångsansiktsskydd till alla som äntrar provrummen. Dessutom gäller skor av i hytten - kanon om man som jag i all iver brukar slänga de egna kläderna på golvet...

2. Vänlighet
Svenskar kan vara jäkligt griniga. Skriks det inte om att någon råkar ställa sig fel i en kö eller cyklar mot enkelriktat ("Asså, de e ENTE kloukt hur svaurt de kann va föur vissa att hetta cykelbaunan!") så är det tjuriga servitriser eller ilskna kassörskor (en av de argaste sitter i postluckan på ICA MalmborgsErikslust i Malmö - en gång bad jag hennes slänga ett emballage som mitt paket kommit i och det utbröt KRIG!).
I Japan stör surkartar samhällsharmonin. Är man i serviceyrke ingår det i jobbet att ta på ett supertrevligt och leende persona, och på barer och klubbar står även den mest asnitade snällt i kö vid baren.
Och hur ointressant en person än verkar vara så visar man inte upp arrogans eller dryghet - nästa gång kan det vara man själv som är i underläge. Och hög hipphetsfaktor har inget samband med hybris - även den högsta höjdare bugar och ler och ursäktar sig för att visa sin respekt (även om den mest framgångsrika inte bugar lika lågt som den mindre "lyckade").

3. Toaletterna
Vi européer kan har lite svårigheter att kissa rakt. I alla fall kan man tro det när man kliver in på en nerkissad offentlig toalett. Det är också svårt för en del att sikta med bindor och tampongomslag mot papperskorgen. I Japan skulle man typ kunna laga mat på de flesta allmänna toasitsar och sedan duka upp direkt på golvet.
Jag lovordar också den lilla knappen som göra fejkade spolljud (jag hatar att kissa så det skvalar inför hela kön), och den lilla bidéfunktionen (aka "rumpdusch"). Riktigt fräscht, särskilt när det är så kallad "damvecka".
Dessutom är det gratis att kissa på lokal och de flesta kiosker, caféer och mataffärer har toa som vem som helst kan gå på. Och det är en generositet som så gott som INGEN missbrukar genom att kasta bindor, pinka på ringen eller strunta i att spola.

4. Vinshopping dygnet runt
Japp, jag vet att det för vissa är lite kontroversiellt, men jag ÄLSKAR att kunna handla en flaska vin om jag har spontan efterfest eller bara vill ta en sängfösare.

5. Rökning på festlokal
Detta skäms jag faktiskt för att jag gillar, det är lite sunkigt, men jag ÄLSKAR att feströka inne på glammig lokal med min drink i handen (lika mycket som jag HATAR att stå ute i kylan medan min drink står och väntar på ett litet bord bakom vakten). Det är osunt och asdumt att röka, men i vindimman passar det ju så bra. Dessutom är alla japanska ciggisar lite småsexigt smala och helt vita, och befriade från fula bruna filter.

Saker med Sverige jag saknar när jag i Japan

1. Frukostmat

Svensk frukostmat är bäst i världen. Så mycket grymma yoggisar, så många ljuvliga bröd! I Japan är bröden antingen vita och vidriga, eller tjusigt franska eller tyska och kostar en halv månadslön. Och yoghurt finns i typ en smak.

2. Menyer jag fattar
Dessa kanjis kan driva mig till VANSINNE!!! Extra jävligt är det att jag med min kött- och kycklingfobi minst en gång i veckan av misstag råkar äta något från fågel eller kreatur. Konceptet "vegetarian" finns så gott som inte. Vaddå, lite bacontopping är väl okej??? Och kyckling i grönsalladen är ju TYP veggo.

3. Kommunikaton
Det är mitt eget fel att jag inte kan mer japanska, ändå kan jag bli så ARG att ingen fattar vad jag säger och att jag inte ens kan sköta mitt jobb utan dyra tolkar alternativt snälla vänner som jag bara GAMAR tjänster från utan att kunna ge något tillbaka. Att gå på posten eller banken är en prövning varje gång, och vissa dagar vill jag bara gråta för att jag inte förstår ens de mest simpla hemsidor och inte kan göra mig förstådd ens i fruktaffären.

4. Skor i min storlek
Mina 38:or är pråmar utan någon hamn att lägga till i på japansk mark. Detta är deppigt, för skor är en av mina största hobbys. IBLAND kan jag trycka ner foten i en sko av storlek LL (eller XL), men oftast inte.

5. Rökfria caféer
Detta står i bjärt kontrast till att jag älskar att få feströka på lokal, men jag hatar inrökta lokaler på dagtid. I Tokyo finns då inte mycket mer alternativ än Starbucks och andra "american style"-hak.

Så det var min lilla lista på vardagsgrejer! (Och då har jag inte ens nämnt det eldorado av galenskap, skönhetshysteri, prylar, gränsblindhet och modeutsvävningar som jag ÄLSKAR med Tokyo, och inte heller min älskade familj och mina finaste vänner i Sverige... Men det är väl självklarheter?)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag har precis varit tio dagar i japan och bara på den tiden tycker jag att det du listar ät mkt träffande, särskilt butikerna. Vin och cigg tycke rja gkanske annorlunda om, men det är en bisak i sammanhanget.

Linda sa...

Instämmer! Utom i det där med att få röka på lokal ;) Jag rökte i tio år och skäms som en hund för alla tusentals fikor och klubbkvällar jag tyckt att mina icke-rökande vänner var gnälliga när jag blossat rök i ansiktet på dem timme ut och timme in :P (Fast jag håller med dig ändå, det KÄNNS ju så jädra glammig att ha en cigg i handen i de där sammanhangen!)

Anonym sa...

Haha, för er som röker känns det glammigt, men för oss som inte vill att den nya kostymen ska lukta rök efter en utekväll? Nu känns det väldigt främmande här hemma i Sverige trots att det bara var.. 3(?) år sen det förbjöds.