måndag 14 juli 2008

Vad är trendigt i Japan då? Jo, en morgonrock!


Den svåraste frågan jag vet är "Vad är trendigt i Tokyo nu?". Här finns ingen trend, utan hundratals olika modeströmningar och varje subkultur har sina egna trender. Det finns ingen allmän trend av den kalibern som vi är vana vid, typ "Tre nyckeltrender i höst!" eller "I vår ska vi blomma!".
Det som är trendigt i Harajuku kan vara helt ointressant i Shibuya eller Ginza, och vice versa. Vissa kikar på Europeisk hi-fashion, andra kör bara lokala småmärken. Att det som syns på catwalken översätts till high street och snart blir rådande trend är inte lika vanligt i Japan, och det finns inte EN övermäktig modebibel som Vogue eller ELLE, utan en tidning för varenda liten samhällsgrupp, yrkesgrupp, subkultur och stil. Mycket spännande socialantropologi det här!

MEN - en grej man ser mer och mer i de tjusigare modekretsarna är flirten med det traditionellt japanska, särskilt i herrmodet. Kanske är det tidens anda och vår globala längtan efter enklare tider? Yukata (en enkel bomullsdräkt i mycket förenklad kimonomodell) och andra kimonoinspirerade plagg är hett, hett, hett! Många japaner använder yukata på sommaren oavsett om det är trend eller inte, men nu verkar många modeskapare hakat på och vill leka med konceptet. Bland annat kan man köpa rock'n'roll-yukatas från RascalsBEAMS, och jag har sett hippa unga män på fester i yukata (Said var på yukatafest härom veckan och blev filmad av MTV - som festens enda icke-japan hade hans outfit säregna skruvar som sneakers istället för geta-sandaler och yukatan var kort och tight).

Bland Harajukukidsen är också kimonoinspirerade outfits the bomb, och på allt fler cosplaykaféer dressas servitriserna upp i gammeldags dräkter med någon modern mangatwist (som neonfärg eller galen frissa).

Nu är frågan - är Beats redo för en sommar i yukata? Här är han uppsvidad i i en förra sommaren, och kanske är jag Japanhjärntvättad, men jag tycker det är mycket mycket fräsigt! Shogun-chict så det ångar om det!

4 kommentarer:

Make Me Up sa...

Det kanske svalkar skönt om det är varmt ute, ungefär som skottar som går i kilt. (hörde från en skotte att det fläktade skönt nämligen) =)

August sa...

Jag tycker yukatas ser riktigt bekväma ut, men jag har aldrig provat någon...

Anonym sa...

Var är svärdet? Är det inte en given japansk accessoar?

Said Karlsson sa...

Men Maria!
Inte var det MTV som filmade på yukatafesten, det var ju NHK!

Hoppas att du har det bra i Sverige, själv är jag fortafarande sjuk, visade sig att det är en riktigt elak halsfluss jag drabbats av...