fredag 24 oktober 2008

Favvisar & fanskap - veckan som gick!



Min nya fredagstradition här i bloggen kommer vara en liten lista över veckans favoriter samt tveksamheter. Varsågoda, en liten sammanfattning av en tokyovecka à la Maria!

VECKANS RESTAURANG
KAIKAYA i Shibuya. Hade middag där med Beats, DavidSUIREN, Malin och tokgulliga modejournalisten PETRA DOKKEN i lördags (som för övrigt intervjuat mig för Moderådets räkning, håll utkik fashionpacket!). Det var suveränt. I princip bara fisk och seafood, så klart färskt från marknaden, och så billigt att man skäms. Maten är japansk, men det finns vissa inslag av vietnamesiskt och italienskt (fiskcarapaccio med örtolja är beroendeframkallande!).

VECKANS SKÖNHETSFAVORIT
Nu börjar det bli kyligt och luften torrare, och då slutar jag tvätta ansiktet med vatten på morgonen för att hålla kvar fukten. Istället fräschar jag upp med milt ansiktsvatten - just nu har jag ett från Dior.

VECKANS BUTIK
Hittade mycket kul och inspirerande glasögon och solisar på DITA LEGENDS i Daikanyama igår.

VECKANS SNACKIS
Tokyos filmfestival är i full gång. Alla som gillar japansk film (ja, det finns mer än porriga zombies och mänskliga jättekrabbor!), kolla HÄR för tips.

VECKANS MODEFAVORIT
Morgontofflorna är framme! Höstrusket kan börja.

VECKANS FUROKU (FREEBIE I TIDNING)
Den söta dagboken 31 Jours avec Dior som följde med novembernumret av SPUR. På varje sida underbara illustrationer, mycket inspirerande.

VECKANS VÄRSTING
Det måste ju vara den japanska salarymannen som väste PUZZZEEEEEE i mitt öra förra fredagen. Har ALDRIG blivit sexuellt trackad av en japan tidigare, lång och hotfull utlänning som jag är. Det var jättekonstigt att höra såna ord komma ur munnen på en späd liten glasögonprydd japan.

VECKANS LÅGVATTENMÄRKE
Häromkvällen när jag uppdaterade vårt "disaster kit" - alltså kitet som alla tokyobor har hemma ifall man måste evakuera vid en stor jordbävning. Det är en gympapåse med vätskeersättning, energybars, ficklampa, radio, vissla, värmefilt och annat som man kan tänkas behöva om det som inte FÅR hända händer. I onsdags packade jag ner lite underkläder och strumpor till oss, och det var en otroligt läskig möjlig verklighet att konfrontera. Jag kunde inte sluta tänka att "nästa gång jag ser de här trosorna kanske jag sitter i något flyktingläger medan vårt hem ligger i ruiner och Beats är försvunnen...". Fast risken att vi skulle vara här när det slår till en dag är egentligen ganska liten, så oroa er nu inte, mamma och pappa! Men OM vi måste sticka så ska vi åtminstone ha fräscha underkläder!

VECKANS HÖJDPUNKT
Att jag och Beats bokat romantisk resa till Hongkong nästa helg. Kan inte bärga mig!

Inga kommentarer: