måndag 20 oktober 2008

Svar till frågestunden del 3 ♥



Dags igen för FRÅGESTUNDEN, kaptiel 3!

Q1 - M: Här i Sverige ser man ju allt mer av ekologiska kläder/mode/smink i butikerna, och det blir allt mer uppmärksammat. Jag undrar om det märks av på samma sätt (eller ens överhuvudtaget) i Japan? Tack för en mycket kul blogg!
Maria: God morgon! Japp, det ekovänliga och naturliga är buzzwords här också, framförallt inom skönhet. Just nu är naturliga ingredienser i hudvård etc väldigt viktigt och något alla tjejer vill ha. Kläder är det lite snävare med, även om det såklart finns ett utbud.
Men jo, jag skulle nog säga att eko är väldigt rätt i Japan just nu, samt mikrobiotisk mat och annat hälsosamt!
Ett bra boktips är unga proffessorn och mode/designvetaren Bradley Quinn's "Ultra Materials" om hållbar arkitektur, design och mode. Jag var på hans föreläsning i Tokyo i våras och han har väldigt mycket bra tankar. Läs läs! Kram Maria


Q2 - J: Tja! Jag undrar om det är lätt att få ett jobb i japan. Då menar jag i allmänhet. Typ café, butiks jobb, snabbmatställe etc.
Kostar utbildningarna i japan eller är de gratis som i sverige?
Vad kostar ungefär en hyres etta i Tokyo-området(behöver inte vara jättecentralt).
Vet du ifall man kan köpa anna sui någonstans i sverige? Jag har bara stött på deras grymt snygga montrar och expiditer i japan;) Visst är de helt sjukt snyggt stylade! oh så söta.
Har du tips på lite schyssta japanska bloggar? Streetmode. Hime och annat sött och schysst.
Antar att du varit på glassbaren Sweden i shibuya? Annars tipsar jag om att tar en sväng förbi ;)
Grym blog, tjejjen! Riktigt grym!

Maria: Tack tack, hurra!!
Utbildningarna kostar - för jag antar du menar universitetsutbildningar? Språkskolor kostar ju också, men man kan få stöd från CSN för vissa.
Bara du har visum som tillåter arbete så är det hyfsat lätt att få så kallat "arbeito" på snabbmatshak eller café. Japanskan ska nog helst vara mer eller mindre flytande dock! Men pluggar du och har studentvisum så ska man få jobba ett visst antal timmar i veckan! Många utländska tjejer tar jobb som bar hostess, men det skulle jag verkligen inte rekommendera... Finns mycket skit i de där kretsarna.
Hyresettor varierar såklart kraftigt i pris, men kan man tänka sig att bo utanför centrum och litet så behöver det inte bli dyrt - ungefär som i Sverige fast lite mindre för pengarna. Ska man stanna kortare tid är nog guesthouse ett bättre alternativ. Inne i stan är det dyrt. Våra 50 kvm i Shibuya kostar så mycket att jag inte ens vågar skriva det...
Anna Sui finns inte i Sverige vad jag vet. Däremot funderar jag på att ha Anna Sui i en webbshop här på pause.se. Vad tror ni om det???
Japanska bloggar, hmmm.. Läser en som heter 8tokyo ibland, men annars surfar jag mer planlöst beroende på dagshumör. Vet du någon bra så tipsa gärna!!!
Har inte varit på Sweden än, knasigt va?? Det får det bli ändring på!!! Har de sorbet också??
Tack för roliga frågor och kram!


Q3 - Paulina: braaa det där med frågestund! :)
här kommer frågorna…
1. hur längre kommer ni bo i Tokyo?
2. Vem är din favoritdesigner (hm…något säger mig att det är Anna Sui?!)
3. Vad var det roligaste med att göra Starlet? ;)
4. Hur sminkar du dig och vilka produkter använder du? tycker att du sminkar dig sjukt fint!!!
5. Vad är det bästa och sämsta med att bo i Tokyo?
jag ÄLSKAR din blogg! man mår alltid bättre efter att man har varit inne och läst här en stund :) Keep up the good work!
kramar

Maria: Hej Paulina! Tack för sött beröm och skoj frågor! Här kommer svaren:
1. Vi kommer bo i Tokyo minst till årsskiftet 2009/10, men kan Beats förlänga sitt kontrakt så kanske vi stannar. Så länge vi kan vill vi bo i Tokyo!
2. Mmmm, älskar Anna Sui... Men annars mixar jag mycket. Jag gillar Paul & Joe, See by Chloé, Marc Jacobs, Jill Stuart och så mycket mer. Men Anna Sui har byggt en så söt värld kring sina grejer, och jag ÄLSKAR butikerna och sminket och konceptet (och de underbart docksöta paraplyerna - ÅH!).
3. Roligast med att göra Starlet var nästan allt... Jag fick jobbet som redaktör direkt efter jag var färdig på journalisthögskolan, och på Starlet lärde jag mig otroligt mycket om tidningsmakeri och produktion. Sedan älskade jag att göra Sveriges tjejigaste tidning, rosa fluffer som jag är, och all respons från alla underbara läsare. Sedan är ju tjejtidningsjobb otroligt kul på tusen andra sätt - göra modeplåtningar, testa smink, testa hångelmetoder, träffa popstjärnor, höra unga livsöden, få tillgång till databaser med senaste kändisbilderna osv osv. Starlet var under ett par år min lilla bebis, och jag vet att det låter klyschigt men jag brann verkligen för den tidningen och det jobbet. Sedan kände jag mig redo för nya äventyr och lite vuxnare tidningar och då blev det Tokyo och frilansande. Men Starlet och alla starlettjejer kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta ♥
4. Tack söta!! Jag ska ge mer sminktips, men i korta drag håller jag huden heltäckt och ljus - det är viktigt med bra kanvas. Puderfoundation från MAC är min favorit, det blir matt och porslinsperfekt. Sedan vit ögonskugga som öppnar upp ögat, svart kajal runt ögat för att forma och rama in och så MASSIVT med mascara. Lite rosa på kinderna och gloss på munnen och jag är redo! Men håll utkik för mer exakta tips!!
5. Jag skrev om bäst och sämst i fredags, så klicka tillbaka till det! Hade nog kunnat skriva en bok om det ämnet haha...
Tusen tack för dina frågor!! Kram Maria


Q4 - Ylva: halloe, jag ska flytta till tokyo nästa år, och undrar vart man ska vända sig för att hitta en bra lägenhet?
Maria:
Jag är jättefel person att fråga om lägenhet... Vi är ju här på min äkta hälft Beats jobbkontrakt, och hans företag fixade vår lägenhet. Hoppas du kan hitta någon annan med bättre koll... Kram Maria

Q5 - JULS: Har du lust att tipsa om dina fem favoriter när det gäller vegetariska restauranger/matställen? Eller ställen som har mycket vegetariskt på menyn. Tack tack!
Maria: Yepp, det gör jag så gärna!! Googla för adresser, jag hinner inte plocka fram dem just nu, sorry!
1. Aveda Pure Café i Aoyama - helt vegansk meny med goda lunchgrejer som sallader, mackor, soppor och grytor.
2. Brown Rice Café i Aoyama - också helt veganskt och väldigt mysigt ställe på en bakgård. Här är det lite matigare rätter som indisk gryta, grillad tempeh, tofustekar och burgare. Varje dag finns också set menu med huvudrätt, misosoppa, brunt ris, pickles och te eller kaffe.
3. MuMu - Stylish izakaya i Ginza med massa grönt på menyn. Är trots att det ser flashigt ut och har suverän, organisk mat inte alls särskilt dyrt. Här finns ganska mycket fisk dock, så dubbelkolla när du beställer vad det är för buljong etc.
4. Sora no Niwa - Underbart mysig och väldigt japansk tofurestaurang i Shibuya, precis bredvid Yamanote-linjens spår mellan Shibuya och Ebisu. Gillar du tofu och sojabönor i alla dess former är detta ett guldställe. Inte helt vegetariskt, men mycket veggo på menyn!
5. Nataraj - Indisk restaurangkedja med helt vegetarisk meny. Dessutom lite nyttigare naanbröd med grovt mjöl. Finns bland annat i Aoyama och Ginza. Mysigt för en kvällsdejt!
Hoppas du hittar något du gillar!! Är inte lätt som bekant att vara icke-köttätare i detta land av porku och beefu...
Kram Maria!


Q6 - Emelie: Vad är åldersgränsen på barer och är det lätt att komma in om man ser äldre ut än vad man är?
Maria: Jag tror de flesta ställen har 20, men trots det hänger tonåringar på typ hundratals ställen runt om i bland annat Shibuya. Jag tror inte att barer brukar kolla leg, däremot klubbar och konsertställen. Varje gång jag går på större klubb vill de att jag visar mitt japanska Alien Registration Card alt ID. Men jag tror inte du behöver oroa dig, särskilt inte i områden som Shibuya och Harajuku! Lycka till! Kram Maria!


Q7 - Mia: hej tjejen Jag har en fråga - tidig lunch date i början av nästa vecka? Tisdag kl 11 i Hiroo? kram kram
Maria: Gumsan, SKANDAL att vi inte setts på år och dar!! Fick ditt grillmeddelande alldeles för sent. Så jäkla typiskt, det hade passat PERFEKT i fredags!! Well well... Lunch imorn blir bra! Kanske hoppar jag att äta så pass tidigt (brukar ju köra med frukost vid 10..), men kaffe vill jag ha! Ska vi ses 11 på hörnet utanför Hiroo Plaza? Kramss!!

Q8 - Jessica: Jag har PRECIS börjat läsa din blogg och undrar vad du gör i Japan? :)
Maria: Vad roligt att du hittat mig :)
Jag flyttade hit med min kille (eller make, men känns så vuxet att skriva!) Christoffer, eller Chris Beats, för snart två år sedan. Beats (hans gamla DJ-namn som är så festligt att jag inte kan sluta använda det i bloggen haha...) fick jobb här och har kontrakt på totalt tre år, och så klart satt jag direkt på flyget. Jag är journalist så för mig var det lätt att ta med jobbet. Härifrån frilansar jag fär Damernas Värld, DN, Vagabond, DV Man, RES, Solo och lite annat smått och gott. Jag jobbar också med mode- och designprojektet Swedish Style i Tokyo, och skriver på en bok om japanskornas skönhetshemlisar. Under ett halvår pluggade jag också japanska, på skolan KAI i Shin-Okubo (man får CSN!). Annars shoppar jag, sjunger karaoke och är en allmänt glad lax här i neondjungeln! Kram Maria!


Q9 - Veronica: Hej Maria! Är väldigt facinerad av japanskornas skönhetshemlisar och väntar med
spänning tills din bok kommer ut...finns det något skönhetsknep du skulle kunna avslöja redan nu? Hur gör dom med sina hår tex för att få dem så fantastiska och vilket fantasktisk läppstift / glans ger alla gyaru-flickor deras ljusa läppar?
Maria: Hej tjejen! Hihi, japp, det kommer bli många spännande hemlisar kan jag lova :)
Håren är ofta uppfluffade med extensions, och de flesta använder locktång. varmluftsborstar eller plattång. Japanskorna har mycket tjockare hår än vad vi har, och har därför lättare att forma många frisyrer. De är också mästare på att tupera. En grej de gör för att skapa illusion av barbiehår är att dela håret och låta det hänga fram över axlarna medan nacken hålls bar. Nacken anses ju mycket sensuell i Japan, och genom att lägga fram håret hålls nacken bar samtidigt som de framifrån ser ut som att man har jättetjockt glamourhår!
Som du lagt märke till favoriseras ljusa läppar, inte minst bland Shibuya-galsen. Rött eller starkt cerise läppstift ser man så gott som aldrig i Japan. Det är olika vilka märken tjejerna använder, men ofta något väldigt svagt brunrosa. Förutom hardcore-gyaru då som går loss på vitt lippy (som inköps på någon drugstore i Shibuya!)... Tjejerna lägger mest krut på huden - den ska sminkas till perfektion. På ögonen gäller ofta lösfransar (japaner har ganska korta och raka fransar annars) och till de dramatiska ögonen funkar det bäst med naturlig mun. Hoppas du fick några tips!
Kram Maria


Det får nog bli frågestund snart igen - är ju superkul!

OCH ÅTERIGEN - förlåt för stavfel och annat slarv - skriver i hast!

LoveLove

Inga kommentarer: