fredag 10 oktober 2008

Marintrench från Commes des Garçons/H&M ♥



Första Commes des Garçons för H&M-inköpet = done!

I lördags (aka min födelsedag!) öppnade H&M sin andra butik i Tokyo, på Meiji Dori i Harajuku. Samma dag släpptes också Commes des Garçons-kollektionen. Kaos väntades. Fans sov på gatan dygnen innan och på öppningsmorgonen stod tvåtusen hoppfulla shoppare i kö. Redan på fredagskvällen var köerna långa långa.
Fortfarande på söndagen fick ett tjugotal vakter hålla ordning på köerna (snälla vakter alltså, tänk äldre japanska herrar i vita handskar och en ständig artighetsfras på lut, mer där för att hjälpa folket i kön än för att skälla och läxa upp). Men kaos, nej, det såg jag inget av. Så klart. I Japan blir det inte kaos. Även om det är Rei Kawakubo-signerade plagg till vrakpris och upplagt för huggsexa så behåller japanerna lugnet. Hänger tillbaka plaggen snyggt. Tappar inget på golvet. Står i kö för att komma fram till ett särskilt populärt plagg. Knuffas inte. Ler och ursäktar sig om man råkar stöta till någon. Ser till att inte skrynkla till något eller sätta puder på provplaggen. ÅH JAPAN SOM JAG ÄLSKAR DIG - pedanten i mig har hittat paradiset på jorden.

Jag stack dit vid sjutiden igår kväll och kom in efter knappt fem minuter i kön. Avdelningen med CdG-kollektionen var fortfarande välfylld och alla plagg fanns kvar i alla storlekar. Det var inte mycket som passade min stil - prickiga pyjamasbyxor och pajasblus är coolt, men inte på mig - men jag slog till på den marinblå trenchen. Mycket mycket nöjd! Idag invigs den till läderstövlarna från japanska OSMOSIS som jag fick i födelsepresse av mammi. Älskar snörningen där bak!

Förresten - i Japan kan man shoppa H&M genom sin mobiltelefon. Hur livsfarligt???

Inga kommentarer: