måndag 20 oktober 2008

Maria Ahlgren - en förvirrad kebab i sushiland



Ibland hatar jag att vara utlänning. Att alltid vara den som aldrig kan smälta in, som är tre meter längre än alla andra, som är klumpig och håller pinnarna fel. Värst är att inte kunna språket särskilt bra - att låta imbecill så fort man ska beställa en pizza eller fråga efter rätt storlek (STÖRRE storlek utan undantag). Det är ju mitt eget fel, jag har inte tagit mig tid att lära mig japanska. Jag har prioriterat annat och hankat mig fram på några få artighetsfraser, vänliga kompisar och proffsiga tolkar. Ofta går det ganska bra, men ibland blir jag så arg och frusterad.
Som på lördag när det ska vara live-snack på bokhandeln Tsutaya kring Tokyos popkulturella läge med utgångspunkt i fantastiska superboken TokyoLife: Art and Design. Boken är en BIBEL om man blir uppeldad av japansk popkultur, vare sig det gäller arkitektur, mode, film, konst, prylar eller foto, och det blir ju jag... Författarna har utgått från Tokyo som stad och presenterar över åttio mer eller mindre kända kreatörer som respresenterar stadens kulturproduktion. Tokyonörderi på högsta nivå! Köp HÄR eller om du har vägarna förbi MoMA i Tokyo eller New York.

I alla fall, det här live-snacket på lördag lär vara hur intressant som helst med en massa intressanta talare, och så sitter man där med sin jäkla dagisjapanska och fattar inte mycket med än låneorden... Men jag ska dit ändå. Jag ska fanimej hyra tolk som får tolka i realtid.
Bububu, ibland vill jag vakna upp och bara vara japan. Kunna japanska flytande, kunna tretusen kanjis, vara 1.55 m lång, väga 2 kilo, ha mystiska mandelögon och prydligt bordskick. Inte vara den här gaijinen, eller KEBABEN (detta härliga uttryck som doftar 90-tal och finnig tonårssvenne som nyss fått konfrontera sin första SPAGGE - vilket film/tv-serie var det nu som myntade det här med "kebab"??).

Nu ska i alla fall denna kebaben få njuta lite av sitt hemlands frukter - strax kommer nämligen ett bud från mamma med paket och massa GODIS!!!!! Och snart kommer Beats hem - vilken fest!

Inga kommentarer: