lördag 18 oktober 2008

Morrn morrn! Svar på era frågor Del 2 ♥

Äntligen fredag! Älskar fredagskänslan. Allt blir så FESTLIGT i och med att det är fredag. Fast en ganska ofestligt grej hände alldeles nyss. Gick Bunkamura Dori i Shibuya upp mot caféet där jag nu sitter och skriver. En liten medelålders japansk salaryman i glasögon passerar och VÄSER i mitt öra "PUSSY!". Bara sådär Med lite go japansk brytning - Puuzzii. Jag bara jaha, vad vill du nu ha för respons på det. Karljävel. Vad är det med det manliga släktet och helt sjkt opassande parningsvrål??? Vad är det de vill att vi ska svara??? "Jaaaa, det lät härligt! Låt oss gå upp till Love Hotel Hill och hyra ett rum!". Visslingar är också så oerhört märkligt. Hur ska man svara på den sortens UPPSKATTNING??? Ja, gubbar alltså... Tänk den dag när Beats är senil och inloggad på seniorboende och nyper unga sköterskor i rumpan och har pilska förhoppningar trots att snorren sovit i tjugo år. Å jesus. Den hoppas jag slippa uppleva.

I ALLA FALL - tillbaka till era frågor!

Q1 - Virvia: jag undrar om du har sett märkena Etude House och SkinFood i Japan? Båda säljer billigt smink i söta förpackningar!
Särskilt Etude House handlade jag mycket på när jag var i Korea. De har en varsin totalt opålitlig hemsida, eftersom jag har varit där så vet jag att de har fysiska butiker i Seoul men ingen av deras hemsidor nämner detta. Därför tänkte jag att de kanske finns i Japan också utan att deras hemsida har fattat galoppen? Jag har inga säkra planer men jag lär åka till Japan innan jag åker till Korea igen och jag vill fylla på mitt förråd av rosa små askar och “romantic cat” foundation! etudehouse.com och skinfood.sg är hemsidorna om du vill ta en titt. tack :)
Maria: Å vad roligt att du nämner det! Har varit sugen att testa SKINFOOD cappucinorengöringsmousse hur länge som helst men inte kommit loss! Läste om den på någon skönhetsblogg och den ska tydligen vara kalas. I Tokyo kan man shoppa SkinFood på drugstores i Korea Town, alltså Shin-Okubo på Yamanote Line. Borde vara samma för ETUDE HOUSE. Om ett par veckor ska jag förhoppningsvis till Hong-Kong och där har E.H butiker, så då måste jag kolla in det. Låter ljuvligt!! Tack för tipset! Kram Maria

Q2 – Emma: haha vad passande att du hade en frågestund!! Jag och 2 kompisar letar efter en lägenhet, en rymlig 1:a eller mindre 2:a…vet du var man kan vända sig om man vill ha det i Shibuya/Harajuku området? :)
Maria: Hej Emma! Jag har faktiskt ingen aning... Vi fick vår lägenhet genom KEN Corp, men tror de har mest dyra lyor... Om ni inte ska vara här så jättelänge så kanske Sakura House är ett bra alternativ? Lägenheter har ju ofta massa deposition, key money etc. Hoppas ni hittar något! Kram Maria

Q3 - Sophia: Jag undrar massor med saker ju :) Pluggade du mkt japanska innan du flyttade & hur länge har du bott i Tokyo? Är det svårt att ta sig runt på bara engelska om man är där? Finns det något som du verkligen ogillar med Japan? & såklart: Vad är det bästa med att bo i Tokyo?
Maria: Hej Sophia! Det är så skämmigt men jag har bott två år i Tokyo och är USEL på japanska! Kom hit och kunde inte ett ord och blev sur för att ingen kunde engelska. Tror det var kulturchock eller något, det här med att bli bitter över att de inte kan engelska istället för att bli peppad att lära mig japanska... I alla fall, sen pluggade jag faktiskt japanska fulltid under drygt ett halvår. Jag gick på KAI i Shin-Okubo, det var väldigt bra med lite för hårt när man som jag jobbar samtidigt (är ju frilansande journalist), så jag hoppade av.
Som sagt, VÄLDIGT få kan engelska, så att lära sig i alla fall lite japanska höjer livet här rejält. Jag kan ta mig fram hyfsat på restauranger och i taxi, och bara det r en frihet. MEN, man kan ha det jättebra utan japanskan också. Man får se till att ha vänner som kan översätta åt en när det kniper! Det jag ogillar med Japan är nog den äckliga fetischen män har för tonåriga skolflickor! Det är liksom okej med en form av pedofili här och det tycker jag är sjukt. Att synen på sex är extremt liberal kan på vissa sätt vara bra, men man ska aldrig blanda in folk som inte ens är byxmyndiga i sina fantasier... Jag har ju till och med sett såna där sexdockor, realdolls, gjorda som barn! Och så tycker jag att det är synd att tjejerna fortfarande har svårt att klättra på arbetsplatser. Hur hög utbildning en tjej än har så blir hon sällan mer än en "office flower" som får hälla upp te och fnittra åt sin manliga chefs skämt på represenationsmiddag.
Bäst är så mycket! Det är vänligt, rent, organiserat men ändå vansinnigt charmigt och levande! Maten är fantastisk, det finns i princip ingen brottslighet, shoppingen är oerhörd och man kan roa sig dygnet runt om man vill. Jag är ju besatt av karaoke som trogna läsare vet!
Kram Maria


Q3 - Albert: Du har vunnit 5000kr och tänker spendera dom under helgen. Vad gör du för pengarna? Mvh, Albert.
Maria: Jag köper lätt den där skinnjackan jag provade igår på SUIREN!!! Eller så tar jag med Beats på något oförskämt lyxigt spa och sedan middag med champagne!

Q4 - Filippa: Ska till Tokyo nästa helg och jag undrar om du har något tips på vad vi kan göra och se? :)
Maria: Hej Filippa! Vad är du intresserad av? Shopping, kultur, tempel, klubbar?? Skriv igen så ska jag försöka tipsa! Kram Maria

Q5 - Matilda: Hej! Tänkte börja med att säga att det här är en av mina favoritbloggar, läser varje dag, men är sämst på att kommentera! (Det här är första gången tror jag!! Jag får skämmas.)
1. Vilka bloggar följer du?
2. Vem är din favorit-designer?
3. Vad är det bästa med Japan/Tokyo jämfört med Sverige.
4. Vad gillar du för musik? Har du börjat gillar någon japansk musik? Själv var jag frälst av Johnnys-grupperna för ett tag sen, vet att de varken kan sjunga eller dansa, men de är förfärligt söta och charmiga.
Maria: Tack vad söt du är!!
1. Jag gillar verkligen HANNA FRIDÉN. Hon skriver roligt, har skarpa åsikter och är så söt att man knappt kan se sig mätt på hennes bilder! Det är min svenska favorit. Jag läser en del japanska bloggar, men ingen är sådär beroendeframkallande. Jag är dålig på att följa bloggar tror jag! Just det, som jag skrivit innan läser jag en del "sorgebloggar", som LUDMILAS blogg om sorgen efter hennes dotters självmord. Modebloggar är jag lustigt nog inte alls intresserad av. Förutom mina Pause-kollegor LINN och KAROLINES bloggar dårå :)
2. Favoritdesigner är svårt, men bland de stora ligger ju See by Chloè, Anna Sui och Marc Jacobs varmt om hjärtat! Det är kul med små japanska designers - att strosa runt på bakgatorna i Harajuku är en fest för ögat. Jag är nog mer high street-tjej jag!
3. Bäst med Tokyo VS Sverige skrev jag lite om i gårdagens frågestund. Här LÄNK! Men jag glömde såklart skriva allt roligt smink som finns i Japan, det älskar jag! Och återigen, att folk så gott som ALDRIG är dryga här som jag tycker att många hemma kan vara... Jag är en tunnhudad typ som inte klarar vssa armbågar och hårda attityder, och då är Japan ett himmelrike!
4. Jag tycker japansk pop kan vara rolig, men det är inget jag lyssnar på hemma. Jag är sucker för gammal 70-talssoul och karaokehits!
Kram Maria :)


Q6 - Dannie: pratar du flytande japanska? om du gör det, hur långt tid tog det att lära dig? btw är det lika dyrt i tokyo som alla säger?
och är det mycket konserter där? jättebra blogg:D
Maria: Tack för beröm, domo arigatoo!! Jag pratar ICKE flytande japanska, men kan lite basics (LITE basics). Att lära mig att kunna ta en taxi eller beställa mat på japanska tog typ ett halvår. Så sorgligt... Det tog tid innan jag förstod meningstrukturen. Däremot kan jag läsa katakana och hiragana utan problem, det lärde jag mig på ett par dagar. Kanji däremot är lite mer CHOTTOOO som vi säger här :)
Inte alls dyrt att leva i Tokyo - det är en gammal myt! Lägenhet kan såklart vara dyrt, men mat, tunnelbana och sånt är mycket billigare än Sverige.
Massa konserter - vill man kan man springa varje kväll! Enorm musikscen och tusentals små spelställen i källare över hela Tokyo. Kram Maria!


Q7 - Johan: Hej! Din blogg är bäst. Du har ju bott i Japan ett tag nu så jag undrar hur mycket av den japanska kulturen du har tagit till dig (förutom maten). Jag har varit en del i Japan och upplever att, även om det finns likheter,så är skillnaderna stora mellan svenskar och japaner. Hur japansk har du blivit? Jag undrar även hur bra Beats är på japanska? Peace!
Maria: Hej Johan! TACK, blir så otroligt glad för beröm, det lyfter verkligen en hel dag!
Jag har nog blivit japansk på framförallt det sättet att jag tonar ner mig själv bland japaner. Jag bugar, pratar med mjuk röst, tackar hela tiden, ler, ursäktar mig och är mycket mån om att vara BEHAGLIG för omgivningen. I Sverige är man mer brölig och inte alls så "feminin" som här. Som jag skrev överst älskar jag också den japanska avsaknaden av dryghet som jag tycker att man möter en del i Sverige. Folk i Sverige är mer måna om att vara RÄTT och COOLA, och vissa dömer folk efter vad de GÖR och hur creddiga de är istället för att se till vilka de ÄR. Creddighet finns inte här på samma sätt, och det är SKÖNT. Har intervjuat många höjdare inom modevärlden och ALLA är så gulliga, mjuka och respektfulla. Håller du med???
Däremot tycker jag att japanska tjejer kan vara lite VÄL menlösa i all sin behagfullhet. Artighet är en sak, men ibland blir de mer som pariodier på pimpinetta kvinnorobotar. Men Japan är en mjuk kultur, och det trivs jag väldigt bra i som den lilla småmes jag är...
Beats är ganska kass på japanska haha... Häromdagen var vi och åt sushi och då beställde han MEGURO (japp, stadsdelen). Vi är båda två väldigt EEEETTTTOOOOO....
Vad gör du här?
Kram Maria!


Q8 - Sofie - KUL med frågestund!! : ) jag har följt dig en stund, men haft svårt att kommentera på förra sidan, så därför vill jag först säga: TACK för massa inspiration och KUL läsning! nu till frgan då: vilka drömmar/mål har du? (som du vill dela med dig av :)) och vart vill ni efter tokyo..? är det ngt ni funderat på, eller ni tar det som det kommer?
Maria: Tack dear!! Det gör mig så glad att höra!!
Just nu är mitt mål att skriva en suveränt bra debutbok som gör succé över hela världen! Jag gör ju en bok för ett japanskt förlag som kommer distribueras över hela världen om det går bra, och SJÄLVKLART är målet en bestseller! Förutom det så vill jag väldigt gärna bli en sån där japanexpert som får sitta i morgonsoffan och prata om Tokyo och japansk kultur i diverse sammanhang. Typ Sveriges Miss Japan eller nåt :)
Efter Tokyo vete tusan var vi hamnar. Vi pratar mycket om det. Helst vill vi stanna här, men går det inte så vet jag inte. Kanske tillbaka till London? Fast då får jag tjäna några miljoner först så vi kan ha ett fint hem. Eller Stockholm? Där finns många tidningar jag skulle vilja jobba med och massa fina kompisar, MEN jag har så svårt för den långa vintern. Det är ett seriöst problem, hanterar inte kyla och mörker... Beats är sugen på mer Asien, kanske Hong-Kong eller nåt... Vi får se! Det blir i alla fall Tokyo ett bra tag till och mitt mål är att under tokyotiden få förmedla så mycket Japan det bara går till folk på hemmaplan!
Kram Maria :)


Q9 - Linda: hur gör du för att få volym i en enkel sned hästsvans?
Maria: Sprayar och tuperar och gnuggar håret mellan fingrarna så det blir frizzigt och lätt att puffa upp! Har väldigt nordiskt, tunt hår, så det behövs MYCKET volymprodukter och spray för att puffa! Jag använder volymprodukter från Sebastian BODY och Redken, och sprayar med TIGI Bed Head Master Piece (fast tycker det finns många bra budgetsprayer också, inte så noga med märke!). Lycka till med puffandet! Kram Maria

Q10 - Lina: ska vi ha en dejt du o jag på det fantastiska stället alcatraz ER i maj?
Maria: Jaförfanken darling!!! Jag sitter i rullstolen på bårhuset med en hjärndrink i handen ;) BOKA BOKA!!!!!!!!

DEL 3 av frågestunden kommer på måndag!! Alla frågor kommer få svar, så håll ut ni som inte fått några än.

TACK igen för alla frågor! Blir alldeles rörd att ni har frågor till lilla MIG!

LoveLoveLove!

PS. Förlåt för stavfel och slarvfel - skrev snabbt som attan och hann inte kolla igenom!

Inga kommentarer: