tisdag 13 maj 2008

En helt vanlig tokyotisdag (och just nu mitt i sminket inför veckans tisdagsromantik...)


Idag känns som ett typiskt tvärsnitt ur min tillvaro. Häng med!

Vaknade som alltid när älsklingarnas älsklings väckarklocka surrade igång åtta i morse, men snoozade en timme till. Varje morgon samma visa – Beats vaknar, jag vaknar, han går upp, jag slumrar halvt medan han äter frulle, lyssnar genom nattens nerladdningar och läser bloggar. Ofta går han runt och nynnar lite för sig själv ute i lägenheten, och det är det bästa i världen att vakna till.

Strax före nio kommer den morgonpigge in i sovrummet och spånar kring dagens klädval. Dessa moderna män och deras fåfänga! Sedan hänger han passerkortet om halsen, pussar frun adjö och tar Yamanote-linjen till jobbet.

Jag rullar ur bädden – får ångest av att ligga kvar och såsa – och försöker väcka mig till liv med dusch. Är så dålig på mornar! Idag var det dessutom svinkallt – tolv grader! Var så kall efter duschen att jag blåste deon och bodylotionen torr med hårfönen!

Sedan müsli direkt ur påsen, te och en halv, färsk ananas framför datorn medan jag kollar mejl och nyheterna. Tycker det är så grymt med jordbävningen i Kina. Provinsiella städer, fattiga byar och landsbygden är ju så gott som chanslösa när en mastodontbävning brakar loss. Är så tacksam att vi får bo i ett sprillans nytt höghus som är byggt för att klara även stora chockskalv. Och skulle det brinna har vi brandsläckare i garderoben, nödtrappor utanför dörren och repstege från balkongen. Håller tumme att vi är hemma om ”the big one” slår till…

Sedan lite uppföljningsmejl angående intervjuer och lite annat varvat med uppdatering på Facebook. Chattade lite och planerade helgen. På lördag är det fest på Mado Lounge högst upp i Mori-skrapan i Roppongi Hills, och det ser ut att bli en tokyoitisk ”alla ska dit”. Kollade vilka som osa:t ”ja”, och såg en massa namn på ytliga bekanta. Försökte också deala in mig och brudarna på grabbarnas förfest… Funderar mycket på vilken partyblåsa som ska åka på. Det ska vara uppklätt, glammigt, glittrigt och raffigt, och min garderob känns inte alls raffig och glammig och sexig just nu… Är inne i värsta pojkflicksfasen och vill bara ha jeans, säckiga t-shirts och gamla All Stars.

Just när jag skulle gå ut strax före lunch ringde mamma. Äntligen! Vi får aldrig tag på varandra. Tidsskillnaden Sverige-Japan är nästan värsta tänkbara, i alla fall om man vill prata med folk som jobbar 9-17… Långsnackade och fnittrade lite, och spånade på studentpresent till lillebror. Har lite ångest att jag inte kan vara med på min lillebrors student! När Jonas tog studenten åkte jag hem från London och firade, men den här brorsan får det skålas för i mitten juli när jag åker hem en sväng. Men då lovar jag att ta fram min största partyhatt, kära bror!

Sedan några timmars skrivjobb på Starbucks. Gick lite knackigt idag, att påbörja reportage är segt. Skriver om typ hundra gånger. Hinkade latte och åt sån där raw food-bar ”Lärabar” med massa torkad frukt och fikon.

Sedan promenad till internationella mataffären i Hiroo och köpa lakrits. De har bara tysk lakrits, men det duger. Om två veckor åker min äktare hälft till Sverige, och han släpps inte in i lägenheten igen om han inte har med minst ett kilo Karamellkungen. Var så uttråkad under promenaden att jag ringde och trackade maken på jobbet typ tio gånger. Är alltid på luren, hans kollegor måste tro att han är gift med en svartsjuk dåre…

Anyhows, sedan hem och skriva mer och pitcha lite jobbidéer för nya redaktörer. Fick en så bra idé att jag nästan fick salivstörtning av uppspelthet! Sedan lite Swedish Style-meck och ännu mer ananas och lakrits. Senaste timmen slösurf, facebook och blogg. Ligger i soffan under filt, äter godis, känner mig svullen och datar.

Men nu ska jag göra mig fräsig för veckans TISDAGSROMANTIK! Vi har lagt av oss lite på senare, jag och Beast, men i afton ska vi käka thai på Coriander i Nishi-Azabu och sedan barhoppa. Se bild överst för var landet ligger just i denna sekund!

Så där – en helt vanlig tokyotisdag…

Inga kommentarer: