onsdag 28 maj 2008

Vad har turisterna i ryggan??


Idag satt jag och lunchade i Roppongi Hills - ett av Tokyos mer chica shopping- och restaurangkomplex. Så gott som alla lunchare är businessfolk - karlarna i kostym och damerna i klackar.

Då kliver de in - ett gäng om fyra amerikaner. I shorts, flipflops, kameraväskan på magen (i Tokyo där det inte finns rån/snatteri!) och RYGGSÄCK! Behöver jag ens tillägga att deras fysik inte riktigt kom till sin rätt i shorts...?

Nu är min stora fråga - VAD är det turister släpar med sig på shoppingturen som tar så mycket plats att en hel RYGGSÄCK krävs?? Jag ser dem så gott som dagligen, som främmande öar i havet av japanskor med LV-väskor och salarymen med strikta portföljer. Och det är alltså inte backpackers - det är ryggsäck mer i klass med sån man hade i skolan. En liten, kompakt för stadsbruk.

JAG släpar alltid med mig halva bohaget ut på stan (macbook, tidningar, parlör, vatten, kamera, mobil, plånka, kofta, makeup, borste, anteckningsblock, filofax, osv osv), men inte satan krävs en rygga? Det går ner så fint så i antingen en stor handväska eller en så kallad "shopper", typ tygpåse (favoriterna är Elins handtryckta Stylein-shoppers!). Och så lilla dataväskan på det.

Vad mer kan de tänkas ha med sig? Hjälp mig förstå, för jag begriper inte...

(Och flipflop/badtoffla är INTE okej i stadsmiljö, i alla fall inte om man har slarvat med pedikyren!)

11 kommentarer:

Anonym sa...

jag brukar läsa dig blogg lite till och från, men i detta inlägg så sjönk du verkligen i mina ögon. Snobbigt och barnsligt och ytligt..

Anonym sa...

jag brukar läsa dig blogg lite till och från, men i detta inlägg så sjönk du verkligen i mina ögon. Snobbigt och barnsligt och ytligt..

Anonym sa...

Och ryggor är sköna och oftast billiga. En del tycker ("ohmygoood") dem är snygga..

Anonym sa...

Mm, håller med. Snobbigt!

Maria sa...

Det är det väl inte?? Vad tar så mycket utrymme är ju min stora fråga! För inte använder väl alla dessa människor ryggsäck till vardags när de är hemma och går på stan (till jobbet är ju en sak, det är ju då man är packåsna). Jag skriver inget om att ryggor är fula (fast de är inte jättesnygga...).
Hoppas ni ändå vill fortsätta läsa :)

Anonym sa...

hej!
lonely plandets guidebok brukar ta väldigt mycke plats! själv tycker jag inte så mycke om ryggan på semester... men ibland är det ett måste... karta kompass saker man köper, vatten osv..Robban älskar att släpa på ryggsäck så jag slipper åtminstonde att bära den!tyckte inte ditt inlägg var snobbigt! kram littan

Maria sa...

Littan din glade fysiokrat, att inte du diggar rygga hehe ;)
En glad fjällräven eller så är aldrig fel, men de här TREKKINGväskorna är galna! SÅ stor plats tar väl inte Lonely Planet?
Kram på dig min vän!!

Anonym sa...

Klart man använder rygga när man är turist! Man kanske lämnar sitt hostel 09:00 och är inte tillbaka igen förrän sent på kvällen. Ryggan är ju det perfekta valet: man har båda händerna fria hela dagen och det är skönare att bära med ryggen än med armarna.

Sticker man iväg på morgonen med shorts och tshirt kan man ju behöva en tröja lite senare. Tokyo är varmt nu, men idag var det ju faktiskt lite kyligt på eftermiddagen/kvällen.

I ryggan stoppar man oxå LP, vattenflaskan, en pocketbok som man läser lite i när man vill vila benen på Excelsior eller i en park. Sen köper man lite prylar under dagen som är perfekta att stoppa ner i ryggsäcken allt eftersom.

När man är turist vill man ju ha det praktiskt och bekvämt, speciellt om man backpackar några månader så har man lessnat på att försöka se snygg ut för länge sen!

Anonym sa...

Men gud vad folk blir upprörda över en helt legitim iakttagelse! Själv står jag på Marias sida, vad är poängen med att släpa ett tre dagar survivalkit med sig mitt i Tokyo? Finns ju vendings i varenda gathörn som servar en med allt man behöver från dricka till bindor. Nej detta är i samma nivå som att vara kontorsråtta med trekkingskor som snöras upp på halva vaden. Såna som är praktiska om man ska bestiga K2 eller Tyrolen, inte gå till kopieringsmaskinen 3 ggr per dag. //Emma

Maria sa...

Hahaha, Emmas kommentar är så rolig!! Har du blogg - i så fall vill jag läsa!!

Victoria W sa...

jag hade min ryggsäck för att jag inte fick plats med någon snygg "väska" att ta me mig hemifrån. när jag väl hade köpt nåpgot jag kunde ha, började jag inse att en ryggsäck fsktiskt var ganska bra at ha.. jag släpade med mig waytomuch hela tiden. kanske för att jag inte var särskilt van vid varken klimatet eller liknande saker. men men, jag använde dock min andra väska iallafall ;) just för jag kände att folk skulle tänka så som du precis så fint beskrev :P