söndag 8 juni 2008

7 döda i Akihabara idag


Fy, nu är dödssiffran uppe i sju personer efter att en 25-årig kille först körde en hyrbil in i en folkmassa runt lunchtid, och sedan med kniv högg ner alla som kom i hans väg. En 21-årig tjej och sex killar, den yngsta bara 19 år. Så himla onödigt. Otroligt obehagligt med såna här så kallade impulsdåd...

Man tror att Tokyo är världens säkraste stad, senast i förrgår pratade vi om vilken frihet det är att kunna traska hem mitt i mörka natten som ensam tjej, med en Dior-väska hängd över armen och en ny mobil intryckt under hakan och inte behöva oroa sig en sekund. I Malmö gällde ju taxi bara jag skulle hem till St Knuts torg från Möllan - cykelvägen däremellan genom Folkets Park är kort, max tre minuter på cykel, men ökänd för överfall, våldtäkter och rån. Och i Camden i London bodde jag och exet precis vid "rape alley" vid den lilla floden, och hade en styckmördare i samma kvarter (en kvinnotorso hittades av en uteliggare i en papperskorg utanför vårt hus på nyårsafton 2002 och sedan rullades ett makalöst drama ut med flera mördade prostituerade och uppnålade hudbitar på mannens väggar...).

Usch ja, Undrar vad som händer nu, antagligen dödsstraff. Killen var enligt polisen "trött på livet", så i så fall har han ju lyckats...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, tycker inte alls santhar ska handa : ( Kanner mig sa grymt chockad .. som du sager, sa skont att kunna traska runt halv 3 pa morgonen, halv full med kortkort utan att behova oroa sig.
Och har aker mannen och jag bara in for att kopa tva minneskort sa hamnar man mitt i santhar. Stackars manniskor och deras familjer.