tisdag 17 juni 2008

Sono bento totemo KAWAIII desu neeeee!


Varje morgon står de japanska fruarna och fixar färgglada och nyttiga bentoboxar fyllda av godsaker till sina karlar och ungar. På teve sänds program där fiffiga hemmakockar visar hur man gör fantasifulla lunchlådor med maten formad som gulliga seriefigurer, blommor eller glada gubbar, och en rad kokböcker och tidningar har fokuserat på ämnet. Glöm när man blev sotis för att skolkompisen hade en påse chips medan man själv hade ett äpple - nu är det på din morsas kreativitet det hänger! (Och ja, det var ett trauma på lågstadiet på Westfield's där jag gick i London - alla engelska barnen hade Kit-kats, Walkerschips och till om med ÖLKORV i matlådan. Jag, svensken, hade frukt).

Jag och Beats har inte ännu anammat denna del av kulturen, utan han får hålla till godo med Taco-Rice, tonkatsu eller kare raisu (curry med ris) som säljs från matbilarna utanför jobbet.

Undrar nu om min alfahanne till make skulle uppskatta om jag skickade med honom den här Hello Kitty-benton om dagarna? Det finns risformare, så man kan göra o-nigiri i form av Kitty-huvud, men också i formen av Kittys kompisar Teddy och Kassie (nalle espektive kanin). Med en liten maskin kan man skära ut dekorationer som hårrosetter och blommor, och en annan manick fixar morrhår och ögon.
Sjukt fräsigt att dra fram i lunchrummet medan alla andra ugglar med WeightWatchers mikromat eller gårdagens pastarester!

Köp här på JBOX för 24 dollar.


4 kommentarer:

Anonym sa...

SONO bento heter det ;)

Anonym sa...

Och idag väger dina forna brittiska klasskamrater 150 kg och äter fortfarande chips till lunch...


Som den hemmaman jag är kanske jag skulle skicka med sambon lite Hello Kitty-ris i matlådan. That would make her day ;o)

Maria sa...

Haha, stavfel ska ändras!! Pinsamt ju!!

Och JAAA, jag är nog glad att päronen vägrade chipsen i matlådan! Gör Hello Kitty-ris till sambon, hon kommer dö av lycka!! (Jag hade!)

Anonym sa...

Åh jag vill också ha! Något av det sötast jag sett!