onsdag 11 juni 2008

Lite blommor från Zara


Igår på väg till mitt möte med Swedish Style-ligan så höll jag på att dö av värmeslag och skavsår. Så - vad annat göra än att fly in i ett airconditionerat varuhus, i detta fallet Roppongi Hills och Zara. Blev kär i denna tunna, vippiga lilla blombukett, shoppade och bytte sedan om inne på Damernas så jag var fin till mötet. Bilderna är för taskiga, tagna i entrén tlll vårt hus respektive hissen, vars väggar är inklädda i en grå ylletapet.

På kvällen chat med min saknade Soffan, sedan underbara sobanudlar i soppa och vittvin med MalinGonpachis uteterass. Bra dag, som avslutades med att vi träffade en dygnrak japansk snubbe på Lawson-kvartersbutiken som traskat ner till affären för att shoppa mer booze i sina japanska TOATOFFLOR (traditionella i trä).
- You like osake, eeh, alcohol..?
(Vi i kör "yeeeeeees")
- Me tooooo!! Yeeeeah!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Din blogg är bra, gillar den. Har en fråga: jag är i tonåren och har lite problem med min hy, inte alltför omfattande, men pormaskar och sådant äckligt. Jag har använt mig av olika medel men det blir bara värre. Din hy verkar vara väldigt fin, hur gör du? Har du några tips?

Maria sa...

Hej!! Åh, tack för att du tycker min hy verkar fin - blir så glad!! fixar massor med den, det är mitt lilla projekt!

I tonåren hade jag också kvisslor, enorma pormaskar på näsan och fet hy.
Viktigast är att hålla avstånd från starka produkter som torkar ut huden, typ Clerasil. De gör att huden reagerar genom att producera mer talg/olja. Jag tycker om apotekets produkter - testa dem! Tror serien för ung hy är rosa.

Undvik överdriven tvättning, morgon och kväll räcker, smörj med en oljefri fuktkräm morgon och kväll och gör en mild djuprengörande mask en gång i veckan (typ engångs från H&M). Peela med mild skrubb en gång i veckan, men gnugga inte hårt om du har några finnar, då blir de mer arga!
Och gympa ALDRIG med smink - det är en killer!
Pore Minimizer från Clinique är lite dyr, men verkligen bra mot megaporer!

Annars handlar ju fet hy/överdriven talgproduktion i tonåren bara om hormoner, och den största skillnaden av allt gjorde det faktiskt att börja med p-piller (mamma släpade mig till doktorn för jag höll på att dö av menssmärtor ett par dagar varje månad, kunde inte gå i skolan, kräktes etc). Yasmine är en bra sort som faktiskt ibland används som medicinering mot acne. Sedan ska man ju inte proppa sig med hormoner i onödan, men ha Yasmine i baktankarna om du ändå ska skaffa ppiller!

LYCKA TILL och tack för att du läser min blogg :)

Kram Maria

Anonym sa...

Tack för det väldigt utförliga svaret!
Jag skall genast skriva ner allt och försöka mig på dina tips. Clerasil använde jag och har märkt att huden blir jättetorr och finnarna blir alldeles röda. Den flaskan slänger jag nu på momangen!!