tisdag 10 juni 2008

Tokyos första GI-sushi - GENJI i Roppongi Hills


Det här med glykemiskt index har inte ens nuddat vid det japanska medvetandet ännu. Här festar man på polerat ris, vitt bröd och seriefigursformade kakor som om det vore 1980. Inte mig emot - jag är största kolhydratälskaren av alla och skulle inte kunna gå en dag utan rostat bröd, godis, flingor, russin... Fattar inte hur GI-folket får energi, även om många jag känner verkligen faktiskt svär att de mår bättre av att hålla carbsen borta. Men än så länge gör jag som japanerna - kolhydrat i kubik, dock gärna fullkornsvarianter om det finns.

Ett så märkligt påfund som att stoppa BRUNT ris i sushin skulle nog aldrig hända på ett japanskdrivet sushihak - en nigiri görs på socker- och vinägeruppblandat sushiris och inget annat - men nu har en sushibutik från New York slagit upp portarna i Roppongi Hills, precis vid ingången till Hibiya Line-stationen i North Tower/Metro Hat. GENJI serverar California Rolls (helgerån!) och andra moderna varianter, och dessa finns alltså att få med brunt ris som sedan rullats i sesamfrön. Jag är en sucker för brunris, inte minst för att de är suverän beautymat (huden, flickor, huden!), och blev riktigt glad över den nya upptäckten. Dessutom billigt - 18 spänn motsvarande för fyra makibitar. Så delish!
Käka där eller ta med (jag smögåt mina på tåget som den västerländska gris jag är).

För min del kommer det bli fler besök till GENJI, särskilt när jag är trött på traditionella nigiri med fisksorter jag inte vet namnet på. Sorry Japan, men amerikanarna är faktiskt helt okej på att göra sushi (och svenskarna - Maguro på Östra Förstadsgatan i Malmö, love ya always!).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även här hemma ogillar man ju folk som äter på tåget ;)

Maria sa...

Haha, ja, särskilt ett meal från Burger Kung är trist att ha bredvid sig på tåget :)
Satt en gång bredvid en snubbe från sthlm till malmö som tryckte cheeseburgers OCH läste utvikningsmagasin (FHM, Moore...) typ hela vägen. KILLER!!