fredag 19 september 2008

Erotic Teacher xxx YUCA av Mika Ninagawa






Jag har ju tidigare skrivit om japanska dunderfotografen Mika Ninagawa. Alla hennes bilder är som tivolin och hon är en av Japans mest respekterade art directors och konstnärer. Mika har gett ut ett gäng böcker, vunnit en lång radda prestigetunga priser, ställt ut över hela världen och gjort filmen Sakuran. Hon är precis så som jag önskar att jag hade varit om jag var konstnärligt lagd!

Hennes senaste bok, Erotic Teacher xxx YUCA, är en fantastisk liten smällkaramell med fetischfestliga foton med inslag av cosplay och skojeri med porrens ideal och bildspråk (ja, det är alltså KONST eventuella läsare som nu börjar sukta efter japansk porr!). Bokens killar figurerar som statister och är uppsvidade är tramsiga kalsipper, slipsar och blöjor.

Jag gillar verkligen bilden där en tjej har stekta ägg på brösten. Kan det vara så att man också i Japan hånfullt refererar till små bröst som "stekta ägg"??? Man kanske skulle tipsa Mika om att göra en plåtning på temat "russin på en skärbräda"?

Inga kommentarer: