Commes des Garçon's överprästinna Rei Kawakubo har designat ett gäng hyperexklusiva väskor åt Louis Vuitton för att fira att det gått 30 år sedan LV kom till Tokyo (vilket måste vara LV's bästa drag någonsin - deras största enskilda marknad är Japan).
Vissa väser att Kawakubo sålt ut sig till djävulen medan andra menar att två bra huvuden hopslagna blir ett geni. Kawakubo själv säger att hon helt enkelt själv varit ett stort LV-fan sedan japanlanseringen 1978 och att hon dras till det genuina hantverket och företagets långa historia.
De sex väskmodellerna går bara att få tag på i gerillabutiken som förra veckan slog upp portarna på Kotto Dori i Aoyama. Den 11 december slås portarna åter igen, och det rapporteras att inte ens kändisarna kan beställa över telefon.
Butiken, som är inhyst i CdG's showroom, är å ena sida Commes des Garçonigt superavskalad och kal, och å andra sidan inredd i LV's varma guldiga och bruna färger. Nu är bara frågan - blir det sura miner där borta i Harajuku när H&M släpper sin CdG-kollektion 8 november???
Äter LV och H&M på varandras exklusivitet? För visst är till stor del kundkretsen den samma i detta land där lika många äger något från Louis Vuitton som svenskar äger något signerat H&M.
Eller mest troligt tar de flesta det med ro - Commes des Garçons är ju faktiskt inte så där hyperhypat här på hemmaplan. Både H&M och Louis Vuitton har LÅNGT mer tjusning än gamla Kawakubo-san för de flesta japaner just nu. Här är det LV och H&M som ger CdG credden istället för vice versa.
Hur som helst, sjukt smart drag från Kawakubo, vars företag får toppspinn både i Japan och i Europa!
Så - är det någon som vill lägga en beställning???
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar