tisdag 30 september 2008

Och så undrar vi varför japanen blir 100...


Japanerna är sega jäklar. Gamla blir de. Och smala är de hela livet. Trots att de stressar och krökar sake och puffar kanske flest mentholcigg i världen. Det är väl som sagt något i maten.
Idag har jag käkat en riktig jäkla POWERLUNCH. Kolla in denna brickan:

* Ångade grönsaker som pumpa, lotusrot, kål, okra, lök, zuccini, sötpotatis, vanlig potatis och aubergine.
* Ångkokt tofu
* Sojadipp och misodipp
* En skål genmai (opolerat ris) toppat med malda sesamfrön och havssalt
* En liten skål marinerade hijiki-alger med lite morot och tunna remsor friterad tofu
* Misosoppa med massa grönsaker och alger
* Pickles i form av syrade gurkskivor
* Färskpressad juice med röda grönsaker och örter som hibiskus "for beautiful skin" (syns inte på bild, uppdrucken...)

Känns som att jag nyss adderat minst ett år till mitt liv! Och nu en kopp grönt te och en miniliten havrekaka. Vi ses på Vasaloppet 2060 hör ni!

(PS. HUR kan folk tro att ris är förödande för hälsan och midjemåttet när hela Asien knallar runt i fin form tills de är typ nittio??? Dessutom är ångat ris sjukt bra för huden!)

7 kommentarer:

Nina sa...

Det där lät ju urspännande! Hur smakade det då? Flyttar till Singapore snart och just maten har jag STORA förväntningar på. :)

N sa...

Oh, vad gott! Var köpte du denna måltid?

Maria sa...

Underbart gott!
Jag var på mitt stamställe Brown Rice i Harajuku, är det typ tre gånger i veckan!

夜羽奈 sa...

En sak som jag funderar över ibland är att det lätt blir dåligt med fibrer (men genmai, sesamfrön och havsväxter får man ju anta ha bra fiberinnehåll så din måltid på bilden är inget bra exempel att driva min tes på inser jag).

I alla fall, vitt ris och inga fibrer låter som recept på förstoppning i mina öron. Har också för mig att det är mycket vanligare med cancer i tarmarna i Japan än t.ex i Sverige.

Men jag håller ändå med, alla dessa tunna asiater äter ris, det kan inte vara så förödande för en annan heller va (speciellt inte som genmai är ännu mycket godare än vanligt ris!)?

Tove sa...

Jamen du sa ju att det var opolerat ris! Jag blir vansinnigt avundsjuk på den brickan - maten är en av anledningarna att jag älskar att åka till Japan.
Råris är så sprängfyllt av nyttigheter att man i stort sett kan leva på bara det. (Fast det blev väl rätt trist i längden förstås).

Maria sa...

Jajamen, opolerat ris! Så himla kletigt och gott!
Men alla japaner hyllar också det vita riset, som i vår kultur ses som helt befriat från nyttigheter.
Som den lilla japansucker jag är så ger jag GI-rörelsen fingret och gör som de petita japanskorna - dvs mumsar ris och nudlar för glatta livet!! Passar min smak perfekt :)

Däremot stämmer det att japanerna har stora problem med magcancer, men det är nog snarare kopplat till rökning och sodiumrik mat som tex olika pickles och rökt mat (det är ju GALET med salt i mycket japansk mat!).

Hurra för japansk mat - världens bästa (förutom natto och allt som friterat...)

夜羽奈 sa...

Oh nooo
Kom inte och säg att pickleserna är stygga?! (/_;) Jag som helst skulle leva mina dagar med en skål ris, umeboshi och lite rostad nori att knapra på ibland...