måndag 29 september 2008

Grön festburgare på Fru Beats vis



Bloggläsaren Emelie bad om receptet på denna paradrätt som serveras MINST en gång i veckan hemma hos mig och Beats - Veggobörger Special med Tex-Mex-Twist!
Klart ni ska få det, är supergott och nästan skämmigt enkelt.

Du behöver:

1 paket veggoburgermix (eller färdiga vegburgare, fast till just tex-mex är mix bäst, testa Friggs)
1 stor gurka
1 rödlök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 avocado
1 påse guacamolemix (eller om man gör på eget recept - jag är för lat)
Mild tomatsalsa
Gott bröd att rosta, till exempel lantbröd eller typ Raskens för den nyttiga. Pitabröd funkar också!

1. Vi använder veganmixen Nature's Burger från Fantastic Foods. Det är en mix av havregryn, sesamfrön och en massa andra gryner och goda kryddor. Man blandar mixen med kokande vatten och sedan får smeten svälla tio minuter innan man gör burgare och steker. Liknande mix i Sverige finns från Friggs, men hemma brukar jag köpa färdiga Quorn-burgare (Signums är goda!).

2. Blanda avocadon med kryddmixen och ställ i kylen minst 20 minuter. Jag gillar guacamolen ganska stark och salt.

3. När smeten svällt, forma burgare och grilla. Man kan steka på vanligt järn, men jag brukar grilla på grilljärn. Jag låter dem bli mycket well-done!

4. Gör en maffig sallad på gurka, rödlök och paprika.

5. Servera burgare med rostat bröd, salsa, guacamolen och salladen. Galet mumsigt och massa vitaminer och nyttigheter.


2 kommentarer:

C sa...

Den mixen måste jag leta efter! Kan du inte publicera receptet på dina pannkakor också?

Emilie sa...

kvällen är räddad.
doooomo!