fredag 5 september 2008

Ett vedträ med ris och rå fisk mm


Igår var som sagt jag och Martin Swedish Lifestyle (agent i Japan för Whyred, Odd Molly, Pour m.fl) ute på rummel. Först mingel på übervaruhuset Isetans herrhus (åtta våningar bara gubbe). Det var mycket flott med alla uppskyltade höstnyheter, fria barer, champagnekypare, snittar, vackert folk och Tokyos modegräddhylla. Älskar detta med Japan att man kan ha framme Raf Simons-kostymer, Junya Watanabe-koftor, Edison-stereos och Leica-kameror utan att folk A) snor B) spiller vin C) sliter fram för att "känna lite". Martin presenterade mig för mannen som är boss för detta kanske mest kompletta köpehus för karlar - en av de mest respekterade karlarna i Japans modeindustri tydligen. Som vanligt ändå ödmjuk och rar som vilken grovarbetare som helst.

Efter några glas skumpa, en rundvisning i spaet (för män enbart så klart), lite diggiloo framför dj-båset och många önsketankar om att vara född till karl istället (Maria) åkte vi ner till Shibuya och käkade på sushiställe. Bland annat gav vi oss i kast med världens mest abnorma futomaki, alltså rulle med flera fyllningar. Den såg så fin ut på menyn, men när jag beställde fick alla sushigubbarna ett jagat uttryck och rabblade i kör:
"Du inser att det är EN STOR RULLE".
"Ja, men den skärs ju upp i åtta"
, svarade jag.
"Men det är ÅTTA bitar!!"
"HIT MED MATEN BARA!!! Hur jäkla stor kan den vara???"


Snart levereras ett vedträ ris inrullat i nori och med en halv ocean placerad i mitten. Har ALDRIG sett så tefatsstora makirullar, och att det händer i musportionernas hemland där stort är VULGÄRT är mycket märkligt.
Gott var det i alla fall, men jag fick lämna ett berg ris och tänkte att det var tur att jag satt lite gömd för hade kocken sett skulle han väl begå harakiri.

Sen lite mer drinkar och snickesnack och promenad genom promiskuösa Love Hotel Hill med alla dess flickklubbar och bikinibarer., På vägen såg vi det här mobila diskot. Respekt.

Inga kommentarer: